Blog | Vijf learnings van mijn eerste jaar in het onderwijs

Het is ongeveer een jaar geleden dat ik de overstap maakte naar Gom Onderwijs. Natuurlijk was ik vereerd, met de verantwoordelijkheid voor een van de grotere portefeuilles binnen Gom. Corona was net drie maanden in Nederland, het onderwijs kwam op veel plekken tot stilstand en het belangrijkste, we wisten niet hoe we met dat virus om moesten gaan. Het gaf mij wel energie om, juist in deze lastige omstandigheden, vol aan de bak te gaan. Wat ik geleerd heb in dat eerste jaar?

1. Schoonmakers laten zich niet snel gek maken

Een jaar lang (meer zelfs al) op je tenen lopen; een jaar lang moeten blijven werken en niet de luxe hebben om je werk veilig en hygiënisch vanuit huis te kunnen doen; een jaar lang improviseren en geregeld weer een ander programma volgen; een jaar lang onzekerheid of het onderwijs ooit nog wel wordt zoals vroeger. Hoe denk je dat een schoonmaakmedewerker reageert als je vraagt of hij of zij tevreden is? Het verrassende antwoord: méér dan tevreden! Het was de wonderbaarlijke conclusie uit ons recente medewerkerstevredenheidsonderzoek. We hadden alles verwacht, maar niet de conclusie dat mensen over de hele linie meer tevreden waren.

 

2. Schoonmaak wordt - eindelijk - op waarde geschat in Nederland

Die tweede les heeft alles te maken met de eerste. Schoonmakers waren vooral meer tevreden omdat ze meer gewaardeerd worden. Het is mede aan de schoonmaakbedrijven te danken dat “de BV Nederland”  grotendeels en coronaproof kon doordraaien. Voor iedereen die zich weleens afvraagt wat de waarde van een complimentje of schouderklopje is: onthoud dit. Ik hoop trouwens van harte dat die respectpandemie nog even aanhoudt en niet straks wegebt.

een portretfoto van Jeroen Hofmeester, business unit directeur Gom Onderwijs

3. Prijs is niet meer de belangrijkste component voor opdrachtgevers

Wat we eigenlijk al jaren roepen als toonaangevend schoonmaakbedrijf: prijs is belangrijk, maar niet het belangrijkste onderdeel als je een schoonmaakbedrijf zoekt. De immense aandacht voor hygiëne heeft duidelijk gemaakt dat er aan kwaliteit een prijskaartje hangt. Ontzettend belangrijk is ook dat opdrachtgevers eraan hechten dat schoonmakers netjes worden behandeld. Er komt meer aandacht voor het sociale beleid van werkgevers, samen met duurzaamheid in aanpak.

 

4. Sectorspecialisme werkt

Ja, dat deed het daarvoor ook al. Maar in een tijd als deze heb je nog meer mogelijkheden om je bestaansrecht als sectorspecialist te bewijzen. Het helpt enorm als je weet hoe andere scholen en onderwijsinstellingen omgaan met de mogelijkheden en beperkingen. Die kennis delen we intern veelvuldig met elkaar en uiteraard ook met klanten. En ondertussen hebben we nog ruimte voor nieuwe concepten: met ‘Samen voor een schone school’ kwam er begin dit jaar een ‘eigen’ lesprogramma om basisscholieren vertrouwd te maken met hygiëne en schoonmaak. Ik zie het succes van ons specialisme ook terug in het vertrouwen dat we hebben gekregen van twee grote en vooral heel mooie opdrachtgevers: Fontys en Maastricht University.

 

5. Flexibiliteit is key

In m’n eerste blog van een jaar terug ging het al over flexibiliteit. Aan alle kanten zijn we op de proef gesteld. Niet alleen wij als schoonmaakbedrijf, maar ook onze medewerkers. Onze medewerkers moesten opeens anderen werkzaamheden uitvoeren, soms op andere locaties of op andere tijden. Tegelijkertijd had ook de medewerker in zijn of haar privésituatie een uitdaging met bijvoorbeeld kinderen die thuis onderwijs moesten krijgen.

Gom Onderwijs is bezig met plannen om flexibiliteit nog meer een pijler te maken van onze dienstverlening. Het anticiperen op veranderingen vraagt andere competenties. Voor een duurzaam organisatiebeleid zullen we wendbaar en veerkrachtig moeten blijven, ook in de toekomst! Ik vertel hier snel meer over!

Op naar een nieuw schooljaar!

 

Jeroen Hofmeester
business unit directeur Gom Onderwijs