Zelfs de schoonmaak is een feestje bij MartiniPlaza

De grootste evenementenlocatie van Groningen en omstreken. Concerten, congressen, sportwedstrijden, vergaderingen, theatervoorstellingen en zelfs het EK Zaalvoetbal. Bijna alles wat onder de noemer ‘evenement’ valt, kun je beleven in MartiniPlaza. Het vaste team van Gom vindt het geweldig om schoon te maken in zo’n bijzondere sfeer en op een mooie locatie als deze. Van de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen wordt het uiterste gevraagd. En daar wordt met liefde gehoor aan gegeven.  

Michael Klees geeft een rondleiding. Hij is rayonleider en dus leidinggevende van de schoonmaakmedewerkers in de Groningse evenementenhal. “Wij krijgen een planning van de klant. Deze moeten we tijdens het werk vaak genoeg wijzigen. Dan hebben zij bijvoorbeeld in het evenementen-draaiboek ingeschat dat er in het restaurant alleen een naloop gedaan moet worden. Eén van onze mensen geeft dan terug dat het toch gebruikt is en dat het volledig schoongemaakt moet worden. Dan schakel je uiteraard. En de medewerkers die daardoor eens langer moeten blijven, doen het graag voor hun locatie. Er heerst een hele positieve sfeer hier.” 

Extra inzetbaar

“Zeker, iedereen is altijd zo vriendelijk”, bevestigt Edmar. Een van de vaste krachten van Gom. “Edmar is specifiek aangenomen voor MartiniPlaza”, vertelt klantmanager Marion Reinders. Hij kan goed met mensen omgaan, heeft een dienstverlenende instelling en denkt altijd mee over extra dingen. Je merkt echt dat hij nadenkt over het draaiboek. Hij adviseert dan ook graag als het op de schoonmaak aankomt. Zo zorgt hij met regen en gladheid daadkrachtig voor een extra inloopmat. Het vaste team bestaat nu uit drie voorlieden. Marion: “Zij zijn allemaal op elkaar ingespeeld, als een fietsketting. Alle schakels moeten werken, anders kan je niet fietsen.”

Schoonmaakmedewerker Edmar staat op de tribune van MartiniPlaza

Edmar Janga van Gom


 

Zelf het werk inschatten

Michael vult met een glimlach aan: “En wat het schoonmaakwerk zo anders maakt op een plek als deze: je kan in een weekend een basketbalwedstrijd hebben met tribunestoeltjes en een veld dat continu schoongemaakt moet worden. En de volgende avond een hardcorefeest. Dat vergt andere schoonmaak. Onze schoonmakers weten zelf: dat feest is morgen, dus overmorgen pakken we het grof geschut onder de schoonmaakmachines erbij. Wat trouwens wel mooi is bij zo’n sportwedstrijd, als er een speler valt, maakt een vrijwilliger direct het veld droog- en schoon. Die zie je dan op tv met zijn dweil en het Gom-logo het veld oprennen. Geweldig toch?” Zegt hij trots.

 

Alle partijen flexibel

Onze medewerkers moeten flexibel zijn, maar wij en de klant zelf ook. Zo was hier laatst een voetbaltoernooi van UEFA, die hebben hele duidelijke regels. Ook aangaande de schoonmaak. Onze collega kreeg een routekaart, precies uitgestippeld waar hij wel en niet mocht komen. Dat is een partij die de locatie als het ware tijdelijk helemaal overneemt. Daar moet je als personeel wel tegen kunnen, want normaal gesproken komen wij natuurlijk overal in het gebouw. 

 

Waardering voor de details

Bert Janssen van MartiniPlaza vult aan: “Inderdaad, de planning en de vraag van de klant, is de basis van ons werk. Samenwerking is voor deze operatie echt essentieel. Als het gaat om de schoonmaak van onze kantoren weten we waar we aan toe zijn - en daar zijn we meer dan tevreden over. Voor alle evenementen geldt: het draaiboek is leading. Alhoewel, je kunt in een draaiboek zetten wat je wil, het komt toch nooit precies zo uit. Het gaat om de rode draad, de grote lijnen. Die flexibiliteit van Gom zit 'm juist in de details. Wat ik met name waardeer aan de mensen van Gom is de tijdsinvestering die er is en wordt gedaan. Voordat je hier de weg echt kent ben je een half jaar verder. Moet je voorstellen als je iemand moet inwerken die overal moet schoonmaken. Dan moet je dus het hele gebouw kennen. De vaste mensen weten hier inmiddels hoe het werkt, zij nemen de extra hulpkrachten altijd zonder mopperen mee op sleeptouw. Gelukkig zijn het bijna altijd wel Gommers.”

De voorkant van het pand van MartiniPlaza

Direct contact 

“Wij hebben sinds kort het de portefeuilles van de evenementmanagers veranderd. Op dit moment zijn zij van A tot Z zelf helemaal verantwoordelijk voor een evenement. Daar hoort ook het facilitaire stuk bij, zoals de schoonmaak. De betrokkenheid is hierdoor groter, want er is nu per evenement een vast contactpersoon. De schakel tussen opdrachtgever en operatie. Zij geven een briefing waarin het draaiboek besproken wordt. Gom vult dat vlekkeloos in. De communicatie onderling verloopt hierdoor ook beter, want zij weten precies wat er afgesproken is. De inkoop van schoonmaak is namelijk van tevoren afgestemd met de klant. Die wensen lopen nogal uiteen, van extra wc’s tot in elke pauze een dweil ronde. Het maakt voor Gom niets uit”.   



Tijdens evenementen overal schoon

“Het schoonmaakwerk is extreem belangrijk voor MartiniPlaza. Voor een evenement hier betaal je als bezoeker om een evenement bij te wonen. Dan wil je dat alles perfect is. Van de parkeerplaats tot aan het weer ophalen van je jas bij de garderobe: schoon moet het op de hele route zijn. En wij zien graag dat je overal wordt begroet met een glimlach. Dat is misschien wel de kracht van MartiniPlaza. En de kracht van de mensen van Gom. Daarom is het management het roerend eens: de mensen op de vloer maken het evenement.”

 

 

Lees hier meer over Gom