Sociale duurzaamheid geeft de doorslag voor Provincie Groningen

Sinds 1 september is Gom aan de slag bij de Provincie Groningen. In de aanbesteding van de provincie was het sociale element een zeer belangrijk onderdeel. De aandacht voor het werkgeluk van haar medewerkers en goed werkgeverschap was een belangrijke reden om voor Gom te kiezen. En tegelijkertijd een belangrijke succesfactor voor de soepele implementatie. Marion Reinders, klantmanager Gom van Gom, en Griezia Boskamp , contractmanager Facilitaire Zaken en Inge Doornbos, projectleider  sociale aanbesteding schoonmaak  dienstverlening van de Provincie Groningen, vertellen hier meer over.

 

Uitgebreide werkzaamheden

Gom heeft een uitgebreid takenpakket bij de Provincie Groningen. De verschillende werkplekken, publieke ruimtes, maar ook dienstauto’s en brugwachtershuisjes vallen onder de opdracht, evenals de complete afvalstroom en de goederenontvangst.

 

Mensgerichte aanpak voor soepele implementatie

Naast die grote diversiteit in werkzaamheden omvatte de opstarttermijn van twee maanden ook nog een vakantieperiode. Niet de meest ideale situatie voor de implementatie van een nieuw schoonmaakcontract. Maar de kop is eraf en de samenwerking tussen de provincie en Gom is door beide partijen vanaf het begin als erg soepel ervaren, mede door de aandacht voor de medewerkers die bij Gom in dienst kwamen. Inge Doornbos: ”We hebben niet voor niets sociaal duurzaam aanbesteed. Wij vinden de medewerkers van dienstverleners die voor ons werken net zo belangrijk als onze eigen medewerkers. En een contractwisseling kan best moeilijk zijn voor de mensen. Goed om daar oog voor te hebben”.

Marion Reinders van Gom onderschrijft dit. “Bij de overgang van het contract is er bij de huidige medewerkers vaak veel onzekerheid. Veel medewerkers werken al jaren voor de provincie. Zij vragen zich dan af: Wat betekent dit voor mij? Wat mag ik verwachten? Door al in de voorbereiding veel aandacht voor onze nieuwe collega’s te hebben, ze snel duidelijkheid te geven en goed te begeleiden bleef die onzekere periode kort. Deze mensgerichte aanpak heeft zeker positieve impact op de implementatie.”

Een groepsfoto van medewerkers van Gom en de Provincie Groningen

Die betrokkenheid van de provincie bij de medewerkers bleek heel praktisch ook bij de contractondertekening. Griezia: ”Alle schoonmaakmedewerkers waren daar bij. Ook zo geven we aan: het draait om jullie. Jullie zijn de mensen die het dag in dag uit waarmaken. Dan mag je hen ook bij dit soort momenten betrekken.”

“Ook na de startdatum blijven we eigenlijk dezelfde focus op aandacht voor medewerkers leggen” aldus Marion. “Goede begeleiding en aandacht voor de mensen. Voor hen verandert er natuurlijk best veel. Daarom trekken we ook de weken na de opstart die extra aandacht door: we begeleiden hen om zich de nieuwe organisatie en werkwijze eigen te maken. Die extra investering is voor onze mensen erg fijn, en het komt de soepele overgang ook ten goede.”

 

De reis van de medewerker blijft centraal staan

Een soepele implementatie is mooi, maar Marion benadrukt dat het daarmee niet stopt. Marion: “Bij de eerste kennismaking geven we al veel aandacht aan onze toekomstige collega’s. En dat blijft zo na de start, gedurende de opeenvolgende fases van hun loopbaan. We noemen dit ‘de reis van de medewerker’. We voeren aanvullend op ons MTO ook een-op-een gesprekken waarin gevraagd wordt naar de mens achter de schoonmaker, zodat we direct kunnen inspelen op de wensen en behoeften van de medewerker. Hierbij zijn onze ‘hoe lekker werk jij’-gesprekken belangrijk. Daarin vragen we hoe je in je vel zit, welk cijfer je je werkgeluk geeft en wat wij, of de provincie, daarin kunnen betekenen. Aandacht voor ontwikkeling en scholing zijn daar ook onderdeel van.”

Inge en Griezia vullen aan: “Die aandacht voor ontwikkeling en ontplooiing vinden wij erg belangrijk in deze reis van de medewerker. Ook de provincie ziet daarin voor zichzelf een rol, zeker ook om de medewerker zich lekker in het werk te voelen. We betrekken hen bij onze organisatie. Bijvoorbeeld ook bij het kerstfeest, daar horen zij net zo bij als onze eigen medewerkers. En we hanteren een bonus voor de schoonmaakmedewerkers als de klanttevredenheid en schoonmaakkwaliteit boven de norm ligt.”

 

Ruimte voor iedereen

Naast de mensgerichte aanpak sprak ook de inclusieve aanpak van Gom de provincie Groningen erg aan vertelt Marion. Ze legt uit: “De provincie Groningen vindt het heel belangrijk dat er voor iedereen een plek is. Voor stagiairs, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en voor iemand met een handicap. Bij Gom denken we hier net zo over. We kijken altijd goed welk werk bij iemand past en hoe we hem of haar een geschikte plek kunnen bieden.”

Griezia: “Het sociale element omvat ook de inzet van participatiemedewerkers. Dat vinden wij belangrijk. Het mag niet tot verdringing leiden van bestaande medewerkers, daar zijn wij namelijk ook heel blij mee. Samen vullen we dat goed in.”

 

Vervolgstap: facilitair samenwerken

Als mensen binnen Gom goed samenwerken, vertaalt zich dat in een goede schoonmaakkwaliteit. Daarnaast gaat de provincie graag verder. Het is de bedoeling dat alle facilitaire diensten binnen de provincie de handen ineenslaan en als één gezicht naar buiten treden richting medewerkers en bezoekers.

Inge legt dit uit: “We hebben Facilitair Plus opgericht, een samenwerkingsverband, waarin veel externe dienstverleners deelnemen. Daarin werken we op operationeel vlak samen: welke successen kunnen we benoemen of welke tips hebben we voor elkaar? Ook op tactisch en strategisch vlak werken we samen om gezamenlijke doelen te bereiken. Nieuwe partijen sluiten daar ook bij aan. Dit helpt om de dienstverlening optimaal te laten verlopen. En we doen ook jaarlijks gemeenschappelijk een leuke activiteit.  Door deze zaken weten zij elkaar onderling makkelijker te vinden, dat komt de kwaliteit, samenwerking en binding ten goede.”

Marion ziet de voordelen ook: “We ondersteunen elkaar en we zoeken de verbinding op. Daarom is er iedere week een weekstart met alle facilitaire diensten die op de locatie aanwezig zijn. Dat zijn de receptie, servicedesk, beveiliging, catering, technisch onderhoud, verhuizers en schoonmaak. We kijken terug op de afgelopen week en we blikken alvast vooruit op de komende week. Welke bijzonderheden zijn er en hoe maken we de week succesvol? Daarnaast zien we dat deze vorm van samenwerking veel doet voor het werkgeluk van de collega’s bij de verschillende facilitaire disciplines: ze worden – en voelen zich - hierdoor betrokken.”

 

Lees meer over Gom Offices