Diergaarde Blijdorp en Gom Hospitality gaan door als partners: “De goede communicatie en de flexibiliteit gaf voor ons de doorslag”

Wordt er aanbesteed, of wordt er verlengd? Dat was de vraag. Uiteindelijk viel de beslissing: het contract wordt verlengd. En niet met één, maar met twee jaar. Dat betekent dat Diergaarde Blijdorp en Gom Hospitality blijven samenwerken. Hilda Grosjean, rayonleidster bij Gom Hospitality: “Met dank aan de inzet van onze medewerkers en ons flexibele contract. We doen het echt met het hele team.”

Sinds de zomer van 2015 zijn Gom Hospitality en Diergaarde Blijdorp uit Rotterdam partners. Nagenoeg alle publiektoegankelijke ruimten in de Diergaarde maakt Gom schoon: het sanitair, de bezoekers/kijkruimtes, de vloeren in de horeca en alle kantoren en kleedkamers achter de schermen.

Giraffe programma

Schoonmaakster van Gom staat de glazendeur van het giraffenverblijf schoon te maken met de giraffes op de achtergrond

Hilda vertelt: “In eerste instantie zou het contract met een jaar verlengd worden, maar we kregen te horen dat het toch tot september 2024 doorloopt. Mooi nieuws want ook hieruit blijkt dat onze opdrachtgever erg tevreden is. Mede dankzij ons flexibele programma; het Giraffe programma zoals we het zo toepasselijk genoemd hebben.”

Dit programma biedt flexibiliteit. De klant heeft keuze in het op- en afschalen van de schoonmaakwerkzaamheden wanneer dat nodig is. En die behoefte is er. Zeker in tijden van de coronacrisis waarbij de dierentuin meerdere keren gedwongen dicht moest, of maar een beperkt aantal bezoekers mocht toelaten.

Hilda: “Het programma biedt een keuzemenu op drie niveaus. Niveau 1 is geen schoonmaak, niveau 2 is de basisschoonmaak en niveau 3 betekent opschalen tijdens feestdagen en vakantieperiodes. Ik pas mijn personeelsplanning hierop aan, zodat we het gewenste serviceniveau kunnen bieden.”

Inzet van collega’s

Het contract met Diergaarde Blijdorp is een succes. Hilda: “De communicatie tussen Blijdorp en Gom verloopt soepel en alle medewerkers zetten écht zich in voor een schone diergaarde. Onze collega’s weten wat ze moeten doen en dat werkt heel prettig. Ze volgen verschillende trainingen en opleidingen op het gebied van schoonmaak en hospitality. We stellen daarbij ook de vraag wat wij voor hén kunnen doen in plaats van andersom, want werkgeluk staat bij ons hoog in het vaandel. Waar dat kan, willen we onze medewerkers begeleiden, scholen of trainen.”

Twee vrouwen staan te poseren tussen 2 stenen nijlpaarden

Hilda Grosjean van Gom Hospitality en Bianca van Keulen van Diergaarde Blijdorp


 

Bianca van Keulen, Vakgroephoofd Facilitaire Dienst bij Diergaarde Blijdorp, haakt aan op de woorden van Hilda: “De samenwerking verloopt erg prettig. Gom heeft binnen het park een kantoor en is daarnaast altijd telefonisch bereikbaar. We hebben bijna dagelijks contact. Wanneer er iets geregeld moet worden, of er zijn problemen, wordt dit adequaat opgepakt. Daar zijn we heel tevreden mee. Voor ons was dat ook een van de redenen om het contract te verlengen.”

 

Aanspreekpunt voor bezoekers

Naast dat de medewerkers van Gom Hospitality de diergaarde voor en tijdens openingsuren schoonhouden, treden zij ook op als aanspreekpunt voor de bezoekers. Het personeel van Gom straalt vriendelijkheid uit, vertelt Bianca: “Wanneer bezoekers vragen hebben, beantwoorden ze die. Ze proberen de bezoekers altijd echt te helpen. En als ze dat niet zelf kunnen, verwijzen ze hen door naar het vaste personeel van Blijdorp. Dat werkt supergoed.”

De medewerkers van Gom vinden het ook leuk om in Diergaarde Blijdorp te werken, weet Bianca: “Ze lopen net een stapje extra. Dit is geen standaardbedrijf, maar onze dierentuin heeft van alles wat. De mensen van Gom komen met plezier naar hun werk en dat stralen ze ook echt uit. Als er ergens een ongelukje is gebeurd, gaan ze er direct naar toe. We bellen elkaar en lossen het samen op.”

Het 8-koppig team van Gom Blijdorp poseert voor flamingo-verblijf.

Het Blijdorp-schoonmaakteam van Gom Hospitality


 

Aangepast schoonmaakprogramma

Diergaarde Blijdorp is geen standaard kantoorgebouw of school, legt Hilda uit. “We hebben te maken met duizenden bezoekers per dag. Dat brengt vervuiling met zich mee. En het draait natuurlijk ook om de dieren. Daarom hebben we een aangepast schoonmaakprogramma. We mogen bijvoorbeeld alleen na 08.30 uur schoonmaken bij de mensapen, want dan zitten de apen ergens apart buiten het verblijf. Of wanneer er bijvoorbeeld bij de neushoorns bloed geprikt moet worden, mogen we daar niet komen, want dan raken ze in de stress. Het schoonmaakprogramma kan dus ook snel wijzigen en dat vergt flexibiliteit en een goede communicatie.”

 

Strategisch partnerschap

Gom Hospitality en Diergaarde Blijdorp focussen op het gebied van schoonmaak steeds meer op duurzaamheid. Bianca: “We zijn met Gom een strategisch partnerschap aangegaan. Er lopen verschillende projecten. We kijken bijvoorbeeld naar hoe we de handdoeken en wc-rollen op een andere manier kunnen verwerken, zodat ze gerecycled worden. En we zijn bezig met een awareness-week om onze bezoekers bewust te maken van het afval dat ze bij zich hebben. Hoe kunnen we samen ervoor zorgen dat de tuinen schoon blijven?”

Hilda: “Ik ben heel blij dat we tot 2024 door mogen gaan. Het is een fantastische plek om te zijn en om te werken. Bianca vult aan: “We zijn heel tevreden met de samenwerking met Gom, ik hoop dat we de komende tijd op dezelfde voet verder gaan.”

 

Lees meer over Gom Hospitality