FLEX van Gom geeft ruimte voor veranderende gebruikerswensen

Wat vóór corona al meer zichtbaar werd, heeft tijdens de pandemie een boost gekregen: de wens van opdrachtgevers naar meer flexibele schoonmaakdienstverlening. Met FLEX geeft Gom antwoord op die vraag uit de markt. FLEX als contractvorm die past bij de veranderende behoefte aan schoonmaakdienstverlening. Geen vaststaand programma, maar maatwerk gedurende het gehele jaar.

Flex in donkerblauwe letters met links mensen lopend in een hal

Het FLEX-contract kent drie niveaus met extra, optionele modules die voor elke klant op maat in te richten zijn. De vaste elementen die altijd schoonmaak vragen, vormen het eerste niveau. Het tweede niveau bestaat uit geplande flexibiliteit, waarvoor (gebouw)data wordt gebruikt om te voorspellen wat de behoefte aan schoonmaak gaat zijn. Als laatste biedt ad hoc flexibiliteit de mogelijkheid om binnen de week op- en af te schalen of extra services in te zetten. Dit laatste gebeurt binnen vooraf met elkaar vastgestelde bandbreedtes. Björn Weertman, operationeel directeur van Gom: ‘Door daar transparant over te zijn, kunnen we verwachtingen van opdrachtgevers en medewerkers ook echt waarmaken. Hoewel FLEX voor elke sector interessant kan zijn, is het niet automatisch de beste oplossing voor al onze opdrachtgevers. We starten altijd met een FLEX-scan om te zien of het de juiste vorm is, passend bij de wensen van de opdrachtgever.’

Faciliteren van hybride werken en leren

Veel organisaties denken nog na over hoe de werk- of leeromgeving post-Corona eruit moet zien. Hybride werken en zelfs leren neemt een vlucht. ‘We zien dat ook in onderzoeken van bijvoorbeeld TNO’, zegt Weertman. ‘De functie van kantoren en onderwijsgebouwen komt daarmee deels te liggen bij het stimuleren van ontmoeting. De extra servicemodule ondersteunt hierin de veilige en gastvrije beleving op de dagen dat bezoekers aanwezig zijn op locatie. Op rustige dagen biedt FLEX juist de mogelijkheid om de schoonmaakinzet tot het minimale te beperken. Daarmee betaal je als opdrachtgever alleen voor waar je behoefte aan hebt. Waar dit voorheen vaak voor een heel jaar vast stond, biedt FLEX steeds de mogelijkheid om dit aan te passen op de actuele behoefte.’

Aantrekkelijker voor medewerkers

Gom ziet FLEX als win-winsituatie voor opdrachtgevers en medewerkers. ‘Onze medewerkers kunnen extra uren werken op momenten dat het hen uitkomt. Ook de bredere taken en extra servicelevels bieden schoonmaakmedewerkers de mogelijkheid om zich verder te ontplooien’, volgens Marjolein Reijs HR-directeur bij Gom. ‘Dit is een belangrijke kans om in een krappe arbeidsmarkt het werk nog aantrekkelijker te maken voor onze medewerkers.’ 

Meer over FLEX van Gom