Onderwijs

In het mbo, hbo en op universiteiten is dagschoonmaak geen uitzondering meer – het wordt steeds vaker de standaard. Niet alleen levert het zichtbare resultaten op voor studenten en medewerkers, het draagt ook bij aan goed werkgeverschap en het bieden van een aantrekkelijke werkplek. Bij Gom hebben we jarenlange ervaring met deze aanpak op verschillende onderwijsinstellingen, zoals Zadkine en Fontys Hogeschool. En het werkt. In dit artikel delen we onze visie, aanpak en bewezen voordelen van dagschoonmaak in het onderwijs.

Waarom dagschoonmaak werkt in het onderwijs

Dagschoonmaak sluit perfect aan op de dynamiek van onderwijsinstellingen: voor MBO, HBO en universiteiten. Daarvoor zijn veel goede argumenten, waaronder:

  1. Aantrekkelijke werkplek

Door te kiezen voor dagschoonmaak – vooral in de ochtend en middag – maken onderwijsinstellingen zichzelf aantrekkelijker als werkplek voor schoonmaakmedewerkers. Deze werktijden sluiten beter aan op het privéleven en zorgen voor langere, aaneengesloten diensten. Dat maakt het eenvoudiger om betrokken en gemotiveerde medewerkers aan te trekken én te behouden. Voor de school betekent dit een stabiel team dat met plezier naar het werk komt en bijdraagt aan een positieve sfeer in het gebouw.

  1. Goed werkgeverschap

Als schoonmaakbedrijf zien wij dat dagschoonmaak het fundament legt voor goed werkgeverschap. Door medewerkers werktijden te bieden die beter passen bij hun gezinsleven en voorkeuren, ontstaat er meer balans en werkplezier. Dit vermindert uitval, verhoogt de betrokkenheid en maakt het makkelijker om nieuwe collega’s te werven. Ook bestaande medewerkers waarderen deze roosters sterk, omdat zij zich gezien en serieus genomen voelen. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: medewerkers voelen zich gewaardeerd, en opdrachtgevers profiteren van een stabiel en tevreden schoonmaakteam.

  1. Zichtbaarheid verhoogt schoonbeleving

Een zichtbaar schoonmaakteam draagt sterk bij aan de schoonbeleving binnen onderwijsinstellingen. Studenten en docenten zien dat er continu wordt gewerkt aan een frisse leer- en werkomgeving, en dat heeft direct effect op hun eigen gedrag. Afval wordt minder snel achtergelaten en er is meer onderling respect. Ook neemt het aantal klachten af, omdat schoonmakers aanspreekbaar zijn en meteen kunnen inspelen op vragen. Voor de school betekent dit niet alleen een meetbaar schone omgeving, maar vooral een prettige en gastvrije sfeer die aansluit bij de dynamiek van het onderwijs.

“Dankzij de zichtbare aanwezigheid op de werkvloer en de professionele uitvoering van de dagschoonmaak ervaren wij een hoge schoonbeleving. Het schoonmaakteam werkt kundig en zorgvuldig, zonder verstoringen voor onze medewerkers en studenten. Dat maakt de dienstverlening niet alleen effectief, maar ook bijzonder prettig.”

- Inge Bogers, Facility Manager bij Fontys Hogeschool -

Maatwerk per locatie

Toch is uiteindelijk geen onderwijsinstelling hetzelfde. Daarom blijft onze aanpak altijd maatwerk, waarbij locatie-specifieke kennis en heldere communicatie centraal staan. Want een belangrijk uitgangspunt is vaak dat ieder lokaal schoon is vóór de eerste les begint, terwijl dat door onvoorziene omstandigheden soms niet lukt. Met goede communicatie onderling kun je dan voor bepaalde ruimtes uitwijken naar pauzes. Of, indien nodig, de avond gebruiken als uitloop. 

Door goede communicatie kunnen we bovendien rekening houden met specifieke periodes, zoals tentamenweken. Bijvoorbeeld door het aanpassen van onze looproutes, zodat we niet zomaar een lokaal binnenstappen en intensief gebruikte sanitaire ruimtes meer aandacht krijgen. 

Zo sluit de schoonmaak naadloos aan op de dynamiek van de locatie. En hoewel we meebewegen wanneer een school liever meer avonduren inzet, leert de ervaring dat overdag werken meestal het beste resultaat geeft: voor de schoonmaakkwaliteit, voor de medewerkers en voor de beleving van studenten en docenten.

Conclusie: dagschoonmaak is de toekomst van schoon onderwijs

Dagschoonmaak bewijst zich als de logische keuze voor onderwijsinstellingen die inzetten op kwaliteit, beleving en goed werkgeverschap. Het biedt niet alleen een schone en gastvrije leeromgeving, maar maakt scholen ook aantrekkelijker als werkplek voor schoonmaakmedewerkers. Onze praktijkervaring laat zien dat deze aanpak werkt en bijdraagt aan toekomstbestendig schoon onderwijs.