Het traditionele schoonmaken van kantoren en gebouwen na vijf uur ’s avonds en voor negen uur in de ochtend gaat flink op de schop. Nu werken en leren van negen tot vijf plaats heeft gemaakt voor hybride werken, moet ook de schoonmaak meebewegen. Dit betekent flexibel opschalen wanneer het nodig is en afschalen wanneer het kan.

Gom lanceert daarom een aanpak die schoonmaak afstemt op hoe gebouwen écht worden gebruikt en wat op dat moment nodig is. Met datagedreven inzichten krijgen klanten meer grip op dienstverlening en kosten. Tegelijkertijd biedt het schoonmakers meer zeggenschap en regie over hun werk.  

Dame Gom met tablet voor data

Voor deze nieuwe aanpak onderzocht Gom hoe datagedreven inzichten helpen om schoonmaak beter af te stemmen op het daadwerkelijke gebruik van gebouwen. Het flexibele gebruik van gebouwen en kantoren zorgt voor grote pieken én dalen in gebruik, met directe gevolgen voor de schoonmaakbehoefte. De aanpak is in de praktijk getest bij onder andere Sanquin, Croon Wolter & Dros en Tilburg University. De bevindingen en uitgangspunten zijn vastgelegd in het visiedocument Datagedreven Schoonmaak: de mens centraal, technologie als ondersteuning.

Gom datagedreven schoonmaak

Mens centraal

In de nieuwe aanpak van Gom staat de mens centraal: de wensen van klanten en de kennis van schoonmaakmedewerkers zijn het vertrekpunt. Medewerkers vormen daarbij de belangrijkste bron van data. Hun dagelijkse observaties geven waardevolle inzichten in het daadwerkelijke gebruik van een gebouw. Daarnaast kunnen zij met tooling zelf meldingen maken als zij zaken signaleren die schoonmaak belemmeren of wat er juist positief aan bijdraagt.

Wanneer menselijke inzichten niet voldoende zijn om de onvoorspelbaarheid in gebruik of bezetting van een locatie te managen, wordt technologie ingezet als aanvulling. Eerst kijkt Gom naar bestaande gebouwdata, zoals bezettings- en gebruikspatronen. Alleen wanneer die informatie tekortschiet, worden aanvullende tools ingezet. Vaak is er als veel data aanwezig: denk bijvoorbeeld aan parkeer- of reserveringssystemen, toegangspoortjes etc. Indien echt noodzakelijk, wordt gekeken of aanvullende data verzameld kan worden. De verzamelde gegevens worden vervolgens gecombineerd, geanalyseerd en doorgevoerd in concrete optimalisatie van de schoonmaakaanpak.

Schoonmaak afgestemd op het type gebouw

Gom onderscheidt drie categorieën in datagedreven schoonmaak. In kantoren met een grotendeels voorspelbare omgeving met bijbehorend voorspelbaar gebruik van de ruimten, volstaat vaak een vast schoonmaakprogramma. Medewerkers weten zelf als geen ander wat het gebruik is en hoe zij zo gericht mogelijk kunnen schoonmaken. Hier is dan geen aanvullende data uit technologie nodig om medewerkers hun werk efficiënter te kunnen laten uitvoeren.

In ziekenhuizen en congrescentra daarentegen is de omgeving door wisselende pieken en dalen door seizoenen of evenementen een stuk onvoorspelbaarder. Daar combineert Gom informatie (data) vanuit de schoonmaakmedewerker met historische data-analyses uit technologische bronnen om nog preciezer te bepalen waar en wanneer schoonmaak nodig is.

Op locaties met een continu veranderende stroom bezoekers, zoals luchthavens of grote evenementenlocaties en dus een zeer onvoorspelbare omgeving en gebruik van de omgeving, zet Gom geavanceerde technologie in. Waaronder real-time monitoring, om de schoonmaak nauwkeurig af te stemmen op de actuele situatie en bijvoorbeeld looproutes efficiënter te maken.

Gom schoonmakers openbare ruimte

Schoonmaak die meebeweegt en vooruitdenkt

“Datagedreven schoonmaak helpt ons en onze klanten om alleen dát schoon te maken wat ook écht nodig is ”, zegt Mieke Sprinkhuizen, branchemanager innovatie bij Gom. “Door data vanuit mensen en data vanuit technologie op de juiste manier te verbinden, verkrijgen we informatie waarmee we schoonmaak efficiënter en daarmee toekomstbestendig maken in een tijd waarin praktijkprofessionals schaars zijn”.

De aanpak Datagedreven Schoonmaak biedt daarnaast klanten meer transparantie en inzichten. Klanten en Gom krijgen meer inzicht in wat er wordt uitgevoerd aan werkzaamheden en onder welke omstandigheden. Met deze inzichten kan de uitvoering van werk, zoals werkprogramma's en looproutes, geoptimaliseerd worden. Hierbij maken we schoon wat echt nodig is, en tegelijkertijd kunnen we de werkomstandigheden voor de schoonmaakmedewerkers verbeteren met behulp van hun input, kennis en inzichten. Een win-winsituatie dus! En uit de praktijk blijkt dat medewerkers enthousiast worden als zij hun praktijkkennis en signaleringen over het pand kunnen delen, zoals mate van vervuiling of gebreken.

Onze visie over datagedreven schoonmaak

visiedocument datagedreven schoonmaak

Door veranderingen in werk, gebouwgebruik en arbeidsmarkt moet schoonmaak flexibeler en slimmer worden georganiseerd. Gom speelt hierop in met datagedreven schoonmaak, waarbij de kennis en ervaring van schoonmaakmedewerkers centraal staan. Technologie wordt alleen ingezet als ondersteuning, bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in gebouwgebruik. Zo blijven kwaliteit, kosten en werkbaarheid in balans.

Vul hieronder je emailadres en je vindt het visiedocument in je mailbox: