Het werkgeluk van Brigitte Silvis

Werkgeluk begint bij trots zijn op jezelf en het werk dat je doet

Zeg je werkgeluk, dan zeg je Brigitte Silvis (50). Als ambassadeur Werkgeluk, Trainer/Coach Hospitality en Coördinator Opleidingen, wakkert zij binnen Gom dagelijks het werkgeluk van haar collega’s aan. En daarmee indirect ook het werkgeluk van klanten. “Werkgeluk begint bij trots zijn op jezelf en het werk dat je doet”, verduidelijkt Brigitte het concept, “want Happy people make happy people.”

Gastvrij schoonmaken

De tijd dat schoonmakers onzichtbaar moesten zijn en bij voorkeur buiten kantoortijden werkten, hebben we gelukkig ver achter ons gelaten. Schoonmaakmedewerkers van nu zijn betrokken en hebben aandacht voor hun omgeving. ’Gastvrij schoonmaken’ noemen ze dat bij Gom. “Dat zit in kleine dingen zoals oogcontact maken, een glimlach op je gezicht toveren en mensen groeten”, legt Brigitte de bijzondere bedrijfsfilosofie uit. “Maar ook in het aanbieden van hulp op momenten dat het nodig is, bijvoorbeeld als je ziet dat iemand de weg kwijt is of zijn jas vergeet. Alles draait om de kunst gasten het gevoel te geven welkom te zijn. Dat lijkt heel voor de hand liggend, maar in een beroep waarbij de nadruk altijd lag op geruisloos en onzichtbaar werken kan dat nog best moeilijk zijn.”

Kijk naar je rol in het grote geheel

Brigitte werkt al 32 jaar bij Facilicom in verschillende functies. Eerst voor Facilicom Services Group en sinds 1 januari 2018 voor Gom Schoonhouden, zij weet dus hoe het is om zich aan te passen aan een nieuwe werkomgeving. “Ik ben begonnen als directiesecretaresse waarna ik de overstap maakte naar de afdeling Management Development als adviseur, tot ik werd gevraagd om voor Gom hospitality trainingen te geven”, vat Brigitte haar loopbaan bij Facilicom samen. “Dat laatste zag ik dus helemaal niet zitten, maar ik heb het toch een kans gegeven; ze vragen je immers niet voor niets. En nu vind ik mijn grootste werkgeluk in de momenten dat ik training geef en anderen zichtbaar vooruit help. Want dat is wat er tijdens de trainingen gebeurt. Als trainer leer ik schoonmaakmedewerkers niet alleen hoe zij gastvrij kunnen zijn en klanten zo een fijne ervaring bezorgen, maar laat ik hen vooral ook kijken naar hun rol in het grote geheel. En dat is meer dan alleen schoonmaken, dat grote geheel is mensen het gevoel geven dat ze welkom zijn, dat er aandacht voor hen is. Daarbij maakt het nogal verschil of je jezelf ziet als degene die de rommel van anderen opruimt of dat je als schoonmaakmedewerker de noodzakelijke basisvoorwaarden creëert zodat anderen hun werk goed kunnen doen. De verantwoordelijkheid hiervoor en de vrijheid om hier naar eigen inzicht mee om te gaan, verrijkt het werk van alle schoonmaakmedewerkers. Daar ben ik van overtuigd!”

Basisvoorwaarde voor werkgeluk

Bewustwording is volgens Brigitte de basisvoorwaarde voor het ervaren van werkgeluk.  “Werkgeluk begint namelijk bij de manier waarop je je werk benadert“, legt Brigitte uit. “Mijn werk is voor mij een manier om toegevoegde waarde te leveren, om het verschil te maken. Voor mij is het belangrijk om in mijn werk mijn kwaliteiten optimaal te kunnen benutten en werkzaamheden op te kunnen pakken waar ik energie van krijg. Dat gun ik mijn collega’s ook!” Brigitte merkt op dat mensen nog te weinig praten over wat er goed gaat op hun werk en wat zij er leuk aan vinden. “Je gaat werkgeluk pas ervaren als je het benoemt. Mensen zouden dan ook veel beter met elkaar moeten communiceren, over wat goed gaat en natuurlijk ook over wat beter kan. Maar als je niks zegt, kan je ook niet verwachten dat dingen veranderen.” Zelf neemt Brigitte geen blad voor de mond, ook niet buiten werktijd. “Als ik echt denk dat dingen beter kunnen dan zeg ik het ook, want uiteindelijk heeft iedereen daar baat bij.”