Foutmelding

Notice: Undefined index: article in Drupal\fcn_knowledge_hub\Services\KnowHubRelatedService->getRelatedHubBlock() (line 72 of modules/facilicom_ned/fcn_knowledge_hub/src/Services/KnowHubRelatedService.php).
Drupal\fcn_knowledge_hub\Services\KnowHubRelatedService->getRelatedHubBlock(Object) (Line: 61)
Drupal\fcn_knowledge_hub\Plugin\Block\RelatedHubItems->build() (Line: 171)
Drupal\block\BlockViewBuilder::preRender(Array)
call_user_func_array(Array, Array) (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback(Array, Array, 'Render #pre_render callbacks must be methods of a class that implements \Drupal\Core\Security\TrustedCallbackInterface or be an anonymous function. The callback was %s. See https://www.drupal.org/node/2966725', 'exception', 'Drupal\Core\Render\Element\RenderCallbackInterface') (Line: 772)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback('#pre_render', Array, Array) (Line: 363)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender(Array) (Line: 435)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender(Array, ) (Line: 201)
Drupal\Core\Render\Renderer->render(Array) (Line: 479)
Drupal\Core\Template\TwigExtension->escapeFilter(Object, Array, 'html', NULL, 1) (Line: 161)
__TwigTemplate_2551d0aecd91b42aa33e947a04532654842c4d421908014593b09639968d7cc3->doDisplay(Array, Array) (Line: 405)
Twig\Template->displayWithErrorHandling(Array, Array) (Line: 378)
Twig\Template->display(Array) (Line: 390)
Twig\Template->render(Array) (Line: 55)
twig_render_template('themes/custom/faci_nl/templates/page.html.twig', Array) (Line: 384)
Drupal\Core\Theme\ThemeManager->render('page', Array) (Line: 422)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender(Array, ) (Line: 201)
Drupal\Core\Render\Renderer->render(Array) (Line: 479)
Drupal\Core\Template\TwigExtension->escapeFilter(Object, Array, 'html', NULL, 1) (Line: 226)
__TwigTemplate_518c59d5aac6b0938b10d4aad686ded7202e44459eafdba07aea39457b06eb18->doDisplay(Array, Array) (Line: 405)
Twig\Template->displayWithErrorHandling(Array, Array) (Line: 378)
Twig\Template->display(Array) (Line: 390)
Twig\Template->render(Array) (Line: 55)
twig_render_template('themes/custom/faci_nl/templates/html.html.twig', Array) (Line: 384)
Drupal\Core\Theme\ThemeManager->render('html', Array) (Line: 422)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender(Array, ) (Line: 201)
Drupal\Core\Render\Renderer->render(Array) (Line: 162)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->Drupal\Core\Render\MainContent\{closure}() (Line: 564)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext(Object, Object) (Line: 163)
Drupal\Core\Render\MainContent\HtmlRenderer->renderResponse(Array, Object, Object) (Line: 90)
Drupal\Core\EventSubscriber\MainContentViewSubscriber->onViewRenderArray(Object, 'kernel.view', Object)
call_user_func(Array, Object, 'kernel.view', Object) (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch(Object, 'kernel.view') (Line: 163)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handleRaw(Object, 1) (Line: 80)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->handle(Object, 1, 1) (Line: 58)
Drupal\Core\StackMiddleware\Session->handle(Object, 1, 1) (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\KernelPreHandle->handle(Object, 1, 1) (Line: 191)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->fetch(Object, 1, 1) (Line: 128)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->lookup(Object, 1, 1) (Line: 82)
Drupal\page_cache\StackMiddleware\PageCache->handle(Object, 1, 1) (Line: 48)
Drupal\Core\StackMiddleware\ReverseProxyMiddleware->handle(Object, 1, 1) (Line: 51)
Drupal\Core\StackMiddleware\NegotiationMiddleware->handle(Object, 1, 1) (Line: 23)
Stack\StackedHttpKernel->handle(Object, 1, 1) (Line: 708)
Drupal\Core\DrupalKernel->handle(Object) (Line: 22)

Gom Onderwijs toetst kwaliteitsimpuls ‘samen’ voor een schone school

Onderwijs

Recentelijk is de pilot ‘Samen voor een schone school’ van start gegaan. Zeven weken lang laten de docenten van basisschool De Stapsteen de leerlingen via een speciaal ontwikkeld lesprogramma zien hoe zij kunnen bijdragen aan een schone omgeving. Gom Onderwijs is de drijvende kracht achter deze aanpak. Het bedrijf wil zo de kwaliteitsimpact meten en zien of schoonmaak efficiënter kan door leerlingen het belang van hygiëne aan te leren en zo samen met de docenten eigen verantwoordelijkheid te geven over het schoonhouden van de school. Liselotte Tinga, projectmanager bij Gom Onderwijs, vertelt alles over de pilot, het doel van het lesprogramma en de voordelen.

een profielfoto van Liselotte Tinga, projectmanager Gom

Het online lesprogramma is ontwikkeld in samenwerking met een onderwijsexpert en bestaat uit drie interactieve modules, gericht op kinderen van het basisonderwijs.

De modules zijn: hygiëne in het klaslokaal, toiletgebruik en handen wassen. Een leskist met materialen en middelen voor tijdens de lessen is de basis voor het lesprogramma. De kinderen kunnen aan de slag met verschillende opdrachten, werkbladen en instructiekaarten.

De pilot

“Om erachter te komen wat het effect op hygiëne is, is deze week de pilot van het lesprogramma ‘Samen voor een schone school’ van start gegaan”, vertelt Liselotte. “Aan het begin, tijdens en na de pilot meten we de resultaten aan de hand van vragen en van foto’s van de klaslokalen en toiletten. De vragen stellen we aan de docenten, een aantal leerlingen en de directie. Zo kunnen we evalueren of er echt verbetering is te zien.”

Volgens Liselotte zijn de toiletten het grootste probleem binnen scholen: “We willen met deze pilot erachter komen of klaslokalen en vooral toiletten er daadwerkelijk schoner zijn en of de kinderen vaker hun handen wassen. Het doel is  een schonere school en om dit te behalen, laten we kinderen op een leuke manier kennis te maken met hygiëne en schoon. Ook voor de klaslokalen zijn we benieuwd of we verschil zien. Door intensief gebruik van de lokalen kunnen onze collega’s onmogelijk op elk gewenst moment het klaslokaal opruimen en schoonmaken. Dat gebeurt dus maar een paar keer in de week. Maar door elkaar te helpen en de leerlingen zelf verantwoordelijkheid te geven, proberen we samen de scholen schoner te houden.”

Een leerling van een basisschool met schoonmaakhandschoenen aan steekt beide duimen omhoog

De voordelen van samen

Een videostill: de schoonmakers Klaas en Claire stellen zich voor.

Een groot pluspunt aan het programma ‘Samen voor een schone school' is dat het materiaal volledig gericht is op de kinderen. “Wij betrekken ze actief om zelf na te denken over bepaalde oplossingen. De karakters Claire en Klaas laten via filmpjes zien hoe het is om bijvoorbeeld een vieze wc tegen te komen. Vervolgens wordt aan de kinderen gevraagd hoe zij het vinden om op een vieze wc terecht te komen. We zetten ze dus aan het denken en aan de hand van allerlei gadgets uit de leskist leren ze op visuele wijze meer over bacteriën en over wat vies en schoon nou eigenlijk is.”

Een ander groot voordeel van dit lesprogramma is dat het voor de docenten heel weinig tijd kost. Liselotte: “Docenten hebben het altijd heel druk, dus we hebben iets ontwikkeld wat voor hen ook heel makkelijk te implementeren is in het gewone lesprogramma. Het zijn allemaal kleine modules die je of in één keer kunt doen of op verschillende momenten in de week. Docenten hoeven maar weinig tijd te besteden aan de voorbereiding.”

Natuurlijk hopen we ook dat het aan onze kant betekent dat onze schoonmakers minder tijd kwijt zijn aan het opruimen van rommel. Dan blijft er meer tijd over voor het schoonmaken zelf en heeft de school meer waar voor haar schoonmaakbudget.

 

Samen voor een schone school is meer dan alleen schoonmaken

Het lesprogramma kijkt op een heel andere manier naar ‘schoon’. “Normaal gesproken komt een schoonmaakbedrijf alleen schoonmaken”, stelt Liselotte. “We kijken nu echter juist buiten de normale kaders om. Wat kunnen we nog meer doen dan alleen puur schoonmaken? Hoe kunnen we opdrachtgevers daarbij helpen? En hoe kunnen we ook de kinderen iets bijbrengen? Daarmee sluit het lesprogramma naadloos aan bij onze bedrijfsfilosofie: ‘mensen blij maken met schoon’." 

Meer weten?

Met 'Samen voor een schone school' wordt meehelpen aan een schone school leuk! Benieuwd hoe we dat in jouw school kunnen doorvoeren?

Lees hier meer over dit concept