Al jarenlang verzorgt Gom de schoonmaakdienstverlening op de campus van TU Delft. Recent heeft Gom de gunning gewonnen in een nieuwe aanbestedingsronde. Daarmee verlengt TU Delft de samenwerking met Gom; wat een bevestiging is van het onderlinge vertrouwen en de gedeelde ambities. Dagelijks zijn gemiddeld 180 schoonmaakmedewerkers van Gom actief op de campus. Een indrukwekkende operatie, die vraagt om continuïteit, betrokkenheid én oprechte aandacht voor mensen, kwaliteit en samenwerking.

Ondertekening samenwerking verlenging Gom met TU Delft

Vertrouwen en aandacht als fundament

Maikel Straatman, Klantmanager Gom: “De afgelopen jaren hebben we samen gebouwd aan een stabiele en betrouwbare dienstverlening. Die basis vormt voor ons de bevestiging dat we op de goede weg zitten. Dankzij een betrokken team en een open dialoog kunnen we nu verder bouwen aan de toekomst, in lijn met de ambities van TU Delft.”

Ook vanuit TU Delft is er grote waardering voor de samenwerking. Jang Mee Bosman, Contractmanager TU Delft, benadrukt: “Elke dag weer weet Gom de enorme uitdaging aan te gaan om de campus schoon en opgeruimd op te leveren. Dat is niet alleen zichtbaar, maar ook voelbaar als je hier rondloopt.” Het nieuwe contract is volgens Straatman een duidelijk signaal dat beide partijen elkaar echt begrepen en weten wat er te doen staat. “De TU erkent onze inzet en ziet hoe wij als partner bijdragen aan hun ambities. Dat maakt deze gunning extra bijzonder.”

Van opdrachtgever naar echte partner

Wat deze samenwerking kenmerkt, is dat het verder gaat dan een klassieke klant-leverancier relatie. Er is sprake van een partnerschap, waarin openheid, wederzijds vertrouwen en gezamenlijke ontwikkeling centraal staan. TU Delft waardeert vooral het vakmanschap en de betrokkenheid van Gom. Evenals het oog en de aandacht voor de mens; zowel de schoonmaakmedewerker als de gebruiker van de campus. Ook op tactisch en strategisch niveau is de samenwerking gegroeid. De afgelopen jaren werd intensief samengewerkt aan thema’s als robotisering om het werk fysiek minder belastend te maken.

Verlenging samenwerking Gom en TU Delft

De kracht van mensgerichte dienstverlening

“Een van de redenen waarom TU Delft voor Gom blijft kiezen, is de bijzondere aandacht voor het welzijn en de ontwikkeling van schoonmaakmedewerkers”, aldus Jang Mee Bosman. Zo zijn er op de campus Nederlandse taallessen verzorgd voor collega’s en zijn er medewerkers via Praktijkleren Derde Leerweg beloond met een mbo-certificaat.

Samen innoveren: de campus als living lab

De TU Delft fungeert in de samenwerking met Gom als een zogenaamd living lab: een omgeving waarin ruimte is om te leren, testen en verbeteren. Een voorbeeld hiervan is een designopdracht met studenten Industrial Design. Zij ontwierpen robotconcepten om de campus schoner en duurzamer te maken. Ook is er sinds 2023 een intensieve samenwerking met RoboHouse, met als doel het werk minder zwaar te maken voor schoonmakers. “Wat uniek is,” vertelt Maikel Straatman, “is dat de mens het uitgangspunt blijft in het hele innovatieproces.” Technologische vernieuwing krijgt pas echt waarde als die gepaard gaat met aandacht voor de mensen die ermee werken.

Blik op de toekomst

De komende jaren willen TU Delft en Gom het partnerschap verder verdiepen. Daarbij staat de volgende stap in het living lab-concept centraal: nog meer experimenteren, samen ontwikkelen en gericht innoveren. Er is ruimte voor het inzetten van data, robotica en slimme planningsmodellen; altijd met oog en aandacht voor de impact op medewerkers, gebruikers én hun omgeving.

De uitdagingen zijn er ook: van bezuinigingen tot het aantrekkelijk houden van het schoonmaakvak. Maar juist daar ligt de kracht van het partnerschap. Door samen te blijven werken aan oplossingen, behouden TU Delft en Gom de kwaliteit en mensgerichtheid waar beide organisaties voor staan.