Wat kunnen we samen preventief doen?

In een periode van besmettingsgevaar wordt dagelijkse hygiëne een nóg belangrijker onderwerp. Dit geldt niet alleen voor de gebruikelijke persoonlijke hygiënemaatregelen, maar zeker ook voor de schoonmaakdienstverlening. Inmiddels werken veel gebouwgebruikers thuis, maar niet in elke organisatie kan dat. Wij ontvangen dan ook veel vragen vanuit onze opdrachtgevers over wat slim en verstandig is om besmettingsgevaar te voorkomen.

Het (aanvullend) reinigen van werkplekken is een van de maatregelen die genomen kan worden om besmetting met het virus te helpen voorkomen. Voor deze situaties beschikken wij bijvoorbeeld over speciale werkinstructiekaarten voor contactvlakken. Veelgebruikte aanvullende maatregelen zijn:

  • Dagelijks oppervlakken grondig reinigen die vaak met de handen door verschillende mensen worden aangeraakt, zoals:
    - sanitair;
    - deurklinken;
    - trapleuningen;
    - licht- en liftschakelaars;
    - kranen;
    - balies;
    - telefoons;
    - toetsenborden;
    - koffiezetapparaten;
    - verwijderen van kranten en magazines van leestafels en in gezamenlijk
      gebruikte ruimten.
  • Verhoogde schoonmaakfrequentie voor gezamenlijk gebruikte ruimten (ontvangstruimten, vergaderzalen, kantines, eetzalen en sanitaire ruimten).
  • Zorgen voor tissues en de mogelijkheden om handen goed te wassen met water en zeep.
  • Materialen waar handen aan worden gedroogd slechts eenmaal gebruiken; papieren handdoekjes en keukenrollen zijn ideaal.
  • Serviesgoed en bestek wassen op hoge temperatuur, het liefst in een vaatwasser.
  • Geef extra bekendheid aan hygiënetips. 
  • Daarnaast vind je onderaan de pagina een kort filmpje die je bij jouw medewerkers onder de aandacht kunt brengen. 

Momenteel is nog niet exact bekend hoe lang het virus na overdracht op oppervlaktes actief blijft. Wel is duidelijk dat dit een groot aantal uren kan zijn. Als bij jou alleen buiten openingstijden wordt schoongemaakt: het zichtbaar uitvoeren van schoonmaakwerkzaamheden draagt bij aan het voorkomen van besmettingsgevaar, maar zeker ook aan het gevoel van veiligheid bij je medewerkers.

Graag gaan wij met je in gesprek om voor jouw omgeving te kijken wat verstandig is. Dit geldt ook voor het desinfecteren van ruimten indien dit nodig. Gom heeft deze expertise in huis om dit volgens de geldende richtlijnen uit te kunnen voeren.