Nieuwe HR-directeur Marjolein Reijs wil ook bij Gom medewerker centraal blijven stellen

Vanaf 1 maart is Marjolein Reijs de nieuwe HR-directeur van Gom. Zij stapt over van McDonald's, waar zij director human resources & training was. Eerder al heeft Reijs ervaring opgedaan in de facilitaire dienstverlening als manager personeel en organisatie bij Sodexo. Bij het Schiedamse schoonmaakbedrijf, tegenwoordig opgedeeld in sectoren, wordt zij verantwoordelijk voor het arbeidsvoorwaardenbeleid van de 9.000 medewerkers.

Van een Amerikaanse multinational naar een Hollands familiebedrijf: voor Marjolein Reijs zijn de overeenkomsten groter dan de verschillen. ‘Waar het ook bij schoonmaak om gaat is dat een team van mensen met elkaar een prestatie levert en daar heel trots op is. Dat gebeurt met werk dat redelijk onzichtbaar is, maar dat wel essentieel is in ieders leven.’



Kenmerkend voor haar aanpak is ‘social excellence’, het centraal stellen van medewerkers. Het is een aanpak die ook Gom niet vreemd is. ‘lk denk dat 98% van de mensen het prettiger vindt om te worden aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid, in plaats van: je moet dit of dat doen. Geef een medewerker nu eens meer ruimte. Dat is iets wat niet revolutionair is, maar wel wat tijd en aandacht kost. Totdat leidinggevenden het resultaat gaan zien, dan ontstaat er een sneeuwbaleffect.’

Ander perspectief

Het minder positieve imago van werken in de schoonmaak is een extra stimulans om naar Gom over te stappen, legt ze uit met een parallel naar haar vorige werkgever. ‘Onderzoek laat zien dat mensen McDonald’s niet als een leuk bedrijf zien om voor te werken. Maar als je medewerkers vraagt of ze het bedrijf zouden aanbevelen aan een kennis, zegt 78% dat zeker te zullen doen. Het perspectief aan de buitenkant is niet hetzelfde als dat aan de binnenkant. Ik verwacht dat het bij Gom niet anders is.’

Krappe arbeidsmarkt

Bij Gom opereert de nieuwe HR-directeur in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt. ‘Daarom heb ik altijd de focus op de ontwikkeling van mensen. Geef hen de kans verder te komen. Daardoor creëer je voor hen ook een fijner leven en meer werkplezier. En als je de kwaliteiten en capaciteiten van medewerkers optimaal gebruikt, bereik je daar uiteindelijk een lager verloop en een hogere productiviteit mee.’

 

Vanuit een eerdere functie bij Sodexo kent zij de facilitaire dienstverlening en daarmee ook haar nieuwe werkgever. ‘Maar als je erop let hoeveel auto’s er van Gom rondrijden merk je toch echt dat het een groot, landelijk georganiseerd bedrijf is. Een bedrijf met een grote trots, maar ook met de behoefte om te verbinden en te innoveren.’