Maggy Lopes Robalo, per ongeluk kanshebber voor een Golden Service Award

Het is eigenlijk één groot misverstand, de nominatie van Maggy Lopes Robalo voor de titel van schoonmaakster van het jaar bij de Golden Service Awards. Want, lacht haar rayonleidster Tea Hobma, ‘ik dacht dat ik haar had opgegeven voor de interne verkiezing bij Gom. Bleek het om de awards te gaan!’ Een interne verkiezing of een landelijk podium: ‘Voor mij was het ook een enorme verrassing. “Wauw, wat is dit” dacht ik toen Tea mij belde dat ik genomineerd was’, zegt Maggy bescheiden.

Haar nominatie is des te opvallender omdat ze nog maar drie jaar in dienst is van Gom Offices. Schoonmaken doet Maggy iets langer: 35 jaar. Elke dag heeft ze twee locaties om schoon te houden, samen met haar team - daarover later meer. Haar dag begint om zes uur ‘s morgens bij Radar Pier 80 in Rotterdam, een locatie voor sport en  recreatie. Om acht uur stapt Maggy in de auto richting het Museumpark. Daar wachten twee niet alledaagse schoonmaaktaken: in huis Sonneveld, een museumwoning uit de jaren dertig in oorspronkelijke staat, en Het Nieuwe Instituut, een creatief museum voor architectuur, design en digitale cultuur.

Maggy Lopes Robalo kijkt lachend in de camera en staat in het toilet wat is besproeid met verf door de watersprinklers

Spannend moment: verandering van tentoonstelling

En daar kom je als kanshebber voor de titel van schoonmaker van het jaar voor verrassingen te staan, legt ze uit. ‘Elke zes maanden is er een verandering van tentoonstelling. Dat is altijd weer een spannend moment: je weet nooit wat er gaat gebeuren. Dat is van invloed op ons werkprogramma. Nu is er een tentoonstelling over honderd jaar huishouden, en er is iets op het gebied van architectuur. Maar het is ook weleens gebeurd dat de hele vloer vol grind is gestort!’

 

Verf in de sprinklerinstallatie

Ook het toilet is bijzonder: als kunstuiting is de sprinklerinstallatie in de sanitaire ruimte gevuld met verschillende kleuren verf en vervolgens aangezet. Maggy: ‘Dan krijg je dus kunst op de muur en op de vloer. Je moet het heel voorzichtig schoonmaken. Ik vind het wel apart. En volgens mij vindt iedereen die naar het toilet gaat het wel mooi. Ach, het verschilt nogal per tentoonstelling. De ene keer vind ik het mooi, de andere keer denk ik: ik zou hier niet voor betalen om te komen kijken’, zegt ze met een lach.

 

Imponerend decor

Het is ook het decor dat de jury voor de Golden Service Awards imponeerde, zegt ze. ‘Ja, dat sprak wel aan toen ze langs kwamen. Of ik het spannend vond? Zeker. Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. Ze vragen van alles aan je: wat ik hier doe, hoe ik mijn werk doe.’

En dat werk doet Maggy goed, zegt leidinggevende Tea die haar ‘per ongeluk’ nomineerde voor de Golden Service Award van schoonmaker van het jaar. Tea: ‘Maggy is mijn verlengstuk op de locatie. Zij regelt alles met haar team: de planning, de coaching, de verdeling van de taken. Zij is ook het aanspreekpunt als de klant vragen heeft. Drie, vier keer per week heb ik wel contact met haar. Zeker als er weer een andere tentoonstelling komt overleggen we even hoe we het gaan aanpakken. En  zij is voor mij ook tolk, want niet al haar collega’s spreken even vloeiend Nederlands.’

Maggy Lopes Robalo kijkt lachend in de camera, op de achtergrond staan haar collega's.

Kaapverdiaans team

Want Maggy is niet de enige die aan de slag is op beide museumlocaties. Door de week is een viervrouws-team actief in het Museumpark, in het weekend zijn er twee vervangers. Net als zij komen twee collega’s van Kaapverdië. ‘Ja, het is bijna een volledig Kaapverdiaans team. Of dat extra gezellig is? Dat kan ik niet zeggen, we komen hier op de eerste plaats om te werken. Af en toe is er een verjaardag of is er iets anders te vieren en dan komen we wel bij elkaar. Maar in het werk is iedereen serieus.’

 

Diploma’s

Dat werk duurt elke dag tot één uur ’s middags. ‘Het verschilt per keer. Ik ga pas naar huis als ik voel dat ik mijn werk goed heb gedaan. Ik ga niet expres rennen omdat het tijd is om te gaan.’ Haar ervaring, betrokkenheid en inzet worden geroemd door rayonleidster Tea en Joost de Munk, contactpersoon bij Het Nieuwe Instituut. Inmiddels heeft Maggy aardig wat diploma’s bij elkaar gesprokkeld: naast de basisopleiding schoonmaken ook die voor hostmanship en basisveiligheid (VCA).

 

Tevreden met Gom

En dat terwijl het nooit de bedoeling was dat zij ‘carrière’ zou maken in de schoonmaak. ‘Nee, maar ik ben pas vrij laat naar Nederland gekomen. Ik was zestien, zeventien en ik had weinig kansen meer om verder te leren. Iets als sportmassage had mij ook wel leuk geleken. Ik wilde niet alleen maar voor het geld gaan werken. Het moest wel iets zijn dat ik leuk zou vinden. Zo kwam ik in de schoonmaak terecht. Ik ben heel tevreden met mijn baan bij Gom. Ik doe het echt met mijn hart, elke dag schoonmaken.’

de voorkant van Het Nieuwe Instituut, een museum in Rotterdam

‘Tuurlijk ga je winnen!’

En misschien binnenkort wel officieel als beste schoonmaakster van Nederland, met een Golden Service Award erbij. Maggy, voorzichtig: ‘Het zou wel leuk zijn natuurlijk! Nee, ik weet niet of ik ga winnen, maar ik heb er wel een positief gevoel over.’ Tea is minder afwachtend: ‘Tuurlijk ga je winnen!’ Het zou dus zomaar eens kunnen dat de sprinklerinstallaties in Het Nieuwe Instituut op 23 november champagne spuiten...

 

Lees meer over Gom Offices