Gom Logistiek schaalt maximaal op voor decemberdrukte in distributiecentra

Logistiek

Black Friday. Sinterklaas. Kerst. Oud en nieuw. Feestdagen voor de gemiddelde Nederlander, piekdagen voor de distributiecentra van online retailers. Eén van die grote retailers van ons land heeft zelfs een apart warehouse ingericht om de enorme hoeveelheid aan orders te kunnen verwerken. Het levert niet alleen veel meer werk op voor het eigen personeel, ook Gom Logistiek merkt dat deze periode het jaarlijkse summum is qua flexibiliteit en piekdrukte. Maar een sectorspecialist kent de schommelingen in de markt: in korte tijd werden 25 extra schoonmakers geworven om het elke dag netjes te houden. ‘Dat doen ze goed bij Gom, die flexibiliteit’, zegt Meine Hoekstra Teamlead Warehouse Facility bij Ingram Micro, logistieke partner van die grote online retailer.

Normaal is het fulfillmentcenter ‘maar’ acht voetbalvelden groot. Van november tot en met januari groeit de capaciteit met een extra peak warehouse. Hoekstra is als Teamlead Warehouse Facility onder meer verantwoordelijk voor de schoonmaak. ‘Ik heb een mooi team om me heen waar ik blindelings op kan varen.’

Gom Logistiek is onderdeel van het team. Hoekstra: ‘Je moet het snappen, schoonmaken in de logistiek. Gom Logistiek is die specialist. De kracht van Gom is dat ze de juiste mensen op de juiste plaats neerzetten. Dat lukt ze heel goed. En niet alleen bij mij, ik hoor het ook van andere distributiecentra waar Gom aan de slag is. Daar is het niet anders.’

Twee schoonmaakmedewerkers van Gom Logistiek kijken lachend in de camera, 1 hiervan zit op een schrobzuigmachine, de ander staat ernaast

1.500 mensen rondlopen

Zeven dagen per week gaat het door, de verwerking van orders. Als om ’s morgens half zeven het magazijn opent, heeft Hoekstra er al drie kwartier op zitten. ‘En dan heb ik om kwart voor zeven meestal al het eerste appje van Bas binnen. En ’s avonds zijn we nog met elkaar bezig.’ Bas is Bas Vennix, verantwoordelijk rayonleider van Gom Logistiek dat het leeuwendeel van de schoonmaak in het centrum op zich neemt, inclusief de kantine, de sanitaire ruimte en de kantoren.

Plekken die vervuilen, vervuilen hier flink. Hoekstra: ‘Met de feestdagen voor de deur zitten we in het hoogseizoen. Tijdens deze periode werken hier 1.500 mensen. Wij zorgen elke dag opnieuw dat deze mensen een schone werkplek hebben. Naast die schone werkplek speelt, zeker in huidige tijden, ook hygiëne een belangrijke rol. Iedereen vindt het fijn om gebruik te maken van een schoon toilet.’

 

Opschalen met 25 extra banen

Het is werk voor Gom Logistiek. Extra werk, waar Gom bijtijds op inspeelt om in deze piekperiode in de behoefte van Ingram Micro te kunnen voorzien. In totaal gaat het om 25 fulltime banen extra, bijna een verdubbeling van de gebruikelijke schoonmaakcapaciteit en in de krappe arbeidsmarkt een prestatie van formaat. ‘Wat voor een schoonmaakbedrijf als Gom de kunst is, is om elke dag te zorgen voor een schone en veilige werkplek. Als er al iets gebeurt, mag een andere medewerker dat het liefst niet zien. Gom is daar heel actief in. Ze reageren adequaat op meldingen. Dat staat of valt met één ding: samenwerking. Communicatie is heel belangrijk.’ Ook om het team van schoonmaakmedewerkers continu te motiveren, ziet hij. ‘Bas is heel sociaal. Hij is goed voor zijn medewerkers.’

Een schoonmaakmedewerker van Gom Logistiek kijkt lachend in de camera en staat voor stellingen van een distributiecentrum

Vergelijken met voetbalteam

Hoekstra komt oorspronkelijk uit de horecasector, ook al zo’n bedrijfstak waar de rust vaak ver te zoeken is. Maar bij Ingram Micro, met de schoonmaak in een groot distributiecentrum in zijn pakket, heeft hij een baan ‘next level’. ‘Het is vooral een kwestie van organiseren. Ik vergelijk het weleens met een voetbalteam. Iedere speler heeft een eigen taak. Ik coach, Bas coacht. En voordat de wedstrijd begint, maak je goede afspraken. We schakelen dagelijks met elkaar. We spreken dezelfde taal. We weten allebei tegen welke problematiek we oplopen. Dat voelt gewoon erg goed.’ Met een lach: ‘De gesprekken die ik met Bas heb, gaan tien minuten over het werk en een half uur over de kinderen of de vakantie bij wijze van spreken. Dat zegt natuurlijk wel heel veel.’

 

Flexibel in het opschalen

Gek genoeg oogt het grotendeels geautomatiseerde distributiecentrum vrij geordend. Hoekstra: ‘Totdat het pauze is en iedereen naar de kantines stroomt. Als iedereen weer weg is heb je de beste spelers nodig om op te ruimen. We hebben hier één kantine die intensief wordt gebruikt. Aan een andere kantine hebben we bijna geen werk. Ik kan niet vertellen hoe dat komt. Door de inzet van onze professionals is de kantine in no-time weer gebruiksklaar, elke keer weer een topprestatie. Dat doen ze goed bij Gom, die flexibiliteit. Ook in het opschalen zijn ze flexibel. Het kan zomaar zijn dat ik constateer dat we toch nog één of twee medewerkers tekort komen. Als er iemand bij moet, is dat heel snel gerealiseerd.’

 

Iets extra te doen binnen budget

Al is grip op de kosten ook belangrijk in een distributiecentrum, erkent hij. Meine Hoekstra: ‘We betalen Gom Logistiek een vast bedrag per maand. Bas ziet dan toch weer mogelijkheden om in het hoogseizoen er extra activiteiten bij te doen. Dat is ook nodig als gevolg van de hectiek en dynamiek in het warehouse. Dat is een groot compliment voor Bas. We zijn beide uit hetzelfde hout gesneden. We stoppen niet. Die combi maakt ons ijzersterk.’

 

Lees meer over Gom Logistiek