Facilicom start pilot IFM Academie

De IFM Academie leert medewerkers van Facilicom echt integraal werken

Facilicom-medewerkers van verschillende divisies (Gom, Trigion, Food&i, Embrace en Breijer) die werkzaam zijn op IFM-locaties worden integraal opgeleid. Daarvoor heeft de Schiedamse facilitaire dienstverlener de Facilicom IFM Academie in het leven geroepen. Bovenop de vakinhoudelijke trainingen volgen alle collega’s op een IFM-locatie een aantal trainingen gericht op een integrale uitvoering. Met het initiatief van de IFM Academie versterkt Facilicom de eigen propositie.

De facilitaire markt verandert. Er is een groeiende vraag naar contracten met een integraal karakter: aan klantzijde staat de integratie van dienstverlening op één locatie hoog genoteerd. Maar, zegt senior operationeel manager Willem-Jan Konings van Facilicom, ‘iedereen heeft het wel over integraal facilitair management, maar iedereen hanteert ook een eigen definitie. Wat IFM bij Facilicom uniek maakt is onze hoge mate van zelfproductie. Wij werken met onze eigen bedrijven, en collega’s die bij Facilicom in dienst zijn. Hierdoor bereiken wij de beoogde integrale efficiency en verhogen we de tevredenheid van onze medewerkers en die van de opdrachtgever.’

Gezamenlijk trainen

De onderscheidende propositie in de markt wil Facilicom extra laden door medewerkers van de eigen bedrijven gezamenlijk te trainen. Die trainingen zijn geen vervanging voor de vakinhoudelijke scholing. Willem-Jan: ‘Alle zusterbedrijven blijven hun medewerkers uiteraard functie-inhoudelijk opleiden vanuit hun eigen Academie. Daarbovenop gaan we trainingen aanbieden op competenties die voor iedereen op een IFM-locatie van belang zijn. Op de IFM Academie leren we van en met elkaar’.  

Start met vier trainingen

De IFM Academie start met vier trainingen: hospitality in praktijk, basiskennis van elkaars specialiteit, communicatie en anticiperen. De trainingen zijn een mooie mix van theorie - gegeven door eigen interne specialisten - en praktijk. Daarnaast leren alle medewerkers bij een IFM-locatie van elkaar door een dag mee te lopen met een collega. In totaal worden de medewerkers op vier momenten getraind: een starttraining, de meeloopstage en twee afsluitende trainingen, allemaal onder werktijd. Willem-Jan: ‘We gaan van een schoonmaker geen beveiliger maken en van een cateringmedewerker geen handyman. Maar door kennis te maken met elkaars vak, samen trainingen te volgen en elkaar écht beter te leren kennen, zien we goed waar we elkaar verder versterken.’

Facilicom start de IFM Academie bij drie klanten en kijkt er naar uit om alle medewerkers te verwelkomen op de IFM Academie. Medewerkers gaan actief bijdragen aan de verdere uitvoering van het trainingsprogramma.