Betrokken medewerkers en werkgeluk zorgen voor kwaliteit

Gom Schoonhouden is bij de Gemeente Groningen verantwoordelijk voor de schoonmaak van bijna tachtig gebouwen. Sinds de aanbesteding in 2021 is er – naast wat Gom al schoonhield - behoorlijk wat bijgekomen aan locaties. De gemeente zelf breidde uit met twee deelgemeenten en alle sportzalen in het gebied zijn ook toegevoegd aan de portefeuille. Naast alle kantoren en loketten maken ook het onlangs gerenoveerde Stadhuis, een kinderboerderij en buurtgebouwen onderdeel uit van het werk.

Jelto Fokkens en Cor Apeldoorn zijn als contractmanager bij de Gemeente Groningen samen verantwoordelijk voor het contract én het contact met Gom. Jelto: “Bij de aanbesteding vorig jaar is het contract met Gom verlengd én flink uitgebreid. Verlengd, omdat Gom al één van de vier partijen was waar wij de schoonmaak aan hadden uitbesteed. We wilden als gemeente graag dat alle panden onder één leverancier zouden vallen”. In het aanbestedingstraject kwam Gom als favoriet uit de bus, vanwege het plan van aanpak, de menselijke component en de visie op duurzaamheid. “Erg fijn, want Gom kende de weg dus al bij veel panden.”

2 medewerkers van Gom in een blauwe werkpolo kijken lachend in de camera

“De mensen van Gom zijn ontzettend flexibel. Als je ziet wat er binnen de gemeente allemaal moet gebeuren! Er wordt veel verbouwd, en we zitten nu in de zoveelste verhuizing, dat vergt allemaal extra schoonmaak. We hoeven maar te bellen en het wordt geregeld. Dat hebben we als gemeente echt nodig. We hebben binnen de gemeente bijvoorbeeld ook huisvesting geregeld voor Oekraïners. De gemeente is dan ook meteen verantwoordelijk voor het schoonhouden van het pand. Het is dan één telefoontje naar Gom, gevolgd door een locatiebezoek en de schoonmaak draait. Er komen misschien wel meer locaties voor vluchtelingen bij. Over de schoonmaak hoef ik mij dan geen zorgen te maken.”
 

Schoonmaak goed ingericht

Marion Reinders, als klantmanager verantwoordelijk voor de gemeente Groningen: “Tachtig panden is veel, dat vraagt zeker om een goede organisatie. Het rayon is verdeeld over twee managers en we hebben op de grotere locaties een voorvrouw of voorman staan. Onze voorlieden verdiepen zich echt in het contract, en met de ervaring wordt de kennis nog groter. Zij zien klanten als de gemeente Groningen persoonlijk als hun klant. Zij hebben daarom een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Ze zijn ook direct het aanspreekpunt voor de andere medewerkers op de vloer. Daar zijn ze best trots op, dat zorgt voor meer werkgeluk. Dat is een belangrijk thema voor ons.”

Het belang van werkgeluk

Het stadhuis van Groningen, te zien van voren met marktkramen ervoor

“Wanneer iemand wat minder goed in zijn vel zit, dan merk je dat meteen. Ook op de werkvloer. Zo hadden we laatst een locatie waar het met een van de medewerkers iets minder ging. Dat zagen wij, maar de klant ook. De verbondenheid van de gemeente met onze mensen is heel fijn. Dan is het handig om even goed naar de mens achter de medewerker te kijken. Wat speelt er? Samen kom je vaak tot een oplossing, of je kan hulp aanbieden, waardoor de medewerker weer met plezier en in goede gezondheid naar het werk kan.”

Jelto: “Voor ons is het dan heel fijn dat de medewerker van de gemeente ook een punt heeft waar hij dit kan melden. En dat het ook opgepakt kan worden door Gom. Wij hebben een goed bereikbare servicedesk. Als er iets is met de schoonmaak, of iemand is niet tevreden, kunnen ze dat dus melden. Ook zoiets simpels als: het wc papier is op. Het mooie is, deze servicedesk werkt twee kanten op: de schoonmakers van Gom mogen hier ook melding maken over onze medewerkers. We doen dit om gezamenlijk te kunnen verbeteren waar het kan. Dat is de kracht van dit contract: we doen het allemaal samen”.

 

 

Lees meer over Gom Offices