Blog | Schoonmaak cum laude

Een basisschool heeft net een nieuw schoolplein gekregen. Door de nieuwe indeling is het onontkoombaar dat kinderen meer zand mee naar binnen nemen. Of Gom iets kan bedenken tegen die zandinloop? Op een middelbare school is het een sport om lege bekertjes en broodzakjes naast de afvalbakken te deponeren. Weet Gom iets om scholieren stoer gedrag af te leren? Een hogeschool heeft binnenkort een open dag. Zeg Gom, zijn er nog best practices om de beleving van aanstaande studenten en hun ouders te boosten?

Zomaar drie compleet verschillende vragen. Verschillende vragen uit één sector nota bene. Als er nog iemand aan twijfelt waarom sectorspecialisatie een must is, dan heb ik nog wel een lijstje met vragen. Het bestaansrecht van een aparte business unit Onderwijs staat wat mij betreft echt niet meer ter discussie. Sinds we een half jaar terug zijn gestart, heb ik alleen maar positieve reacties gehoord bij onze opdrachtgevers. En ook bij mijn collega’s binnen Gom Onderwijs, omdat zij nu in de praktijk de betekenis van de specialisme ervaren.

Portretfoto van Michel van den Berg

Michel van den Berg, business unit directeur Gom Onderwijs

Ik heb - gelukkig - ook kritische vragen gehoord. Mooi, die sectorspecifieke aanpak van Gom, maar what’s in for me? Ik antwoord dan altijd dat we er nog niet zijn. Sectorspecialist word je niet van de ene op de andere dag, ook al hebben sommige business units binnen Gom - Gom Zorg en zeker Kleentec - al lang en breed die reputatie. We zijn met Onderwijs wel al een heel eind op weg. We ‘leren’ nog iedere dag. Om de vergelijking met onderwijs nog even door te trekken: we hebben het theorie-examen gehaald.

Die theorie laat zien dat de vragen van opdrachtgevers tegenwoordig té complex zijn. Basisonderwijs, voortgezet en hoger onderwijs: je praat in feite over drie soorten schoonmaak. Maar nu nog de praktijk. Onze rol anders invullen. Een nieuwe aanpak implementeren. En de toegevoegde waarde van een specialist bewijzen. Daar heb ik trouwens het volste vertrouwen in. Als ik zie met hoeveel energie medewerkers hun nieuwe rol oppakken, dan weet ik zeker dat opdrachtgevers in onderwijs snel verschil gaan merken.

Temeer omdat we niet als solist opereren binnen Gom. Business units zoals Zorg en Hospitality delen hun expertise ook met de business unit Onderwijs. Bij die sectoren kunnen we ongestraft ‘afkijken’. En omdat ook die sectoren verder specialiseren, ontstaat ook daar weer nieuwe kennis. Zo komen we blijvend tegemoet aan veranderende eisen. Want het enige waar we vandaag en morgen het verschil mee kunnen maken, is schoonmaak cum laude!

 

Michel van den Berg

Business unit directeur Onderwijs