In het hoofdkantoor van Essent in ’s-Hertogenbosch staat veel op stapel. Onderdeel van de verbouwing van het kantoorgebouw is de herinrichting van het bedrijfsrestaurant. Er komt ook een nieuwe koffiebar en het kantoor stapt over op een innovatief kassaconcept, met Fastpay-kassa’s. Activiteiten die ook het werk van Facilicom Solutions raken, dat in juli 2021 een IFM-contract afsloot met Essent. De werkdruk stijgt nog eens extra door wisselingen in het team. De inzet Mira van de Leijgraaf is de oplossing.

Ook Essent merkt dat de functie van een kantoor, en daarmee van de cateringfaciliteit, sinds corona is veranderd. Van een plek  van 1500 vierkante meter die maar twee uurtjes op de dag in gebruik is, evolueert het restaurant naar een multifunctioneler concept, ook bedoeld om te werken en overleggen. Nieuw - en revolutionair - is ook de introductie van Fastpay, een geavanceerd kassaconcept. Scannen aan de kassa is er niet meer bij: de oplossing herkent zelf wat er op het dienblad ligt. Ook staat er een nieuwe koffiebar op stapel die baristawaardige koffie moet garanderen: niet alleen betere kwaliteit koffie, ook duurzamer ingrediënten, en voldoende uitwijkmogelijkheden voor vegan-liefhebbers.

IFM-contract
Sinds 2021 opereert Facilicom Solutions er met een IFM-contract, met als onderdelen schoonmaak, beveiliging, catering, technisch onderhoud en facility management. De geplande werkzaamheden leggen ook extra druk op de schouders van het FS-team aan het Willemsplein. Projectmanager Mira van de Leijgraaf springt bij. 

Ontzettend goede voelsprieten
‘Wat ik heel bijzonder vond aan de samenwerking met Mira, is dat ze drie minuten nodig had om haar weg te vinden’, zegt Jorien Eliëns, een van de Managers Service voor Essent. ‘Ze wist precies aan wie ze welke vragen moest stellen. Mira heeft ontzettend goede voelsprieten. Ze weet meteen wie er een beetje extra aandacht nodig heeft. En wat Mira ook heel goed deed, was levelen. Wie zit er tegenover me? Een klant? Een contractmanager? Iemand van de dagbesteding die in het restaurant werkt? Ze schakelt heel goed tussen de verschillende behoeften van mensen. (Met een lachje:) En het scheelt dat ze zo’n lekker Brabantse tongval heeft.’

Beiden snelle types
Ook de onderlinge samenwerking verloopt vlot. ‘Mira en ik zijn beide snelle types. Hetzelfde werktempo, dezelfde manier van schakelen. Het is heel fijn als er eenzelfde iemand tegenover je zit. Eén en één is dan al gauw drie.’ De implementatie van het innovatieve kassasysteem laat zien dat die snelheid van werken gelijk op gaat met kennis van zaken. Jorien: ‘Dat was een heel technisch verhaal, dat je vervolgens naar de praktijk moet vertalen voor de cateringmedewerker. Deed Mira vlekkeloos.’ 

Tot driemaal toe komt het tot een verlenging van haar contract. Ook de andere twee projecten zijn inmiddels tot een goed einde gebracht. Jorien: ‘Absoluut. Het resultaat lezen we ook echt af in de tevredenheidsonderzoeken. We hebben nu een goed werkende koffie-outlet waar medewerkers graag gebruik van maken. In het bedrijfsrestaurant zijn we van het cijfer 7 naar een 8 gegaan. Natuurlijk komt dat voor een deel doordat we fysiek verbouwd hebben. Het ziet er allemaal net even wat mooier uit. Maar het komt vooral doordat we de dingen die we doen, goed doen. Mira heeft daar een heel groot aandeel in gehad.’ 

Essent binnen
catering Essent