Modern bedrijf focust niet langer meer op groei, maar op persoonlijke groei

Een vaste baan. Uitzicht op een goed pensioen. Nog niet eens heel lang geleden waren het belangrijke ‘drivers’ voor mensen op zoek naar een baan. Tijden zijn echter veranderd, en drastisch ook. De generatie die nu aan het werk is (of binnenkort gaat), zoekt het vooral in ontwikkelingsmogelijkheden. In professionele groei, maar liever nog persoonlijke groei. Het is vooral dat aspect dat steeds meer bepalend is voor het werkgeluk dat een medewerker ervaart in zijn of haar functie. Maar hoe ga je als HR-medewerker om met die behoefte?

Er is veel onderzoek gedaan naar de behoeften van de generatie Y en de millennial op de werkplek. ‘Groei’ komt daar als constante uit naar voren. De nieuwe generatie werknemers wil zichzelf blijven ontwikkelen, aangejaagd door een economie waarin de banen van vandaag morgen niet meer verzekerd zijn. Natuurlijk hebben bedrijven en organisaties in het verleden altijd wel aandacht gehad voor de ontwikkeling van mensen. De manier waarop sluit echter niet meer aan bij de behoeften van deze tijd.

Dááág uitgestippeld carrièrepad!

Bij veel bedrijven zijn carrièrepaden al ruim van tevoren uitgestippeld: eerst twee jaar deze functie inclusief een bijbehorend pakket opleidingsmogelijkheden, na twee jaar die functie, ook weer met een opleidingstraject eraan vast. Het is een aanbod waarvan de werknemer van tegenwoordig niet meer warm of koud wordt. Die medewerker heeft misschien wel de behoefte om die volgende stap in veel minder tijd te maken. Of om niet door te groeien in zijn of haar functie, maar de keus te krijgen om een zijstap te maken: een horizontale promotie.

Wat doet werkgeluk voor een bedrijf?

Werkgevers hebben baat bij een werknemer die aangeeft gelukkiger te zijn in zijn of haar baan. Werkgeluk leidt tot een hogere productiviteit, een lager verzuim, een hogere klanttevredenheid en minder stress. Daarom zijn de mogelijkheden om medewerkers te faciliteren in hun persoonlijke groei de laatste jaren sterk verruimd. Facilicom Group is er een goed voorbeeld van. Met ruim 26.000 medewerkers is het de zestiende werkgever van Nederland. Anders gezegd: 1 op de 271 (werkende) Nederlanders heeft een baan bij de verschillende Facilicom-divisies.

Jubilarissenavond

Opvallend is dat Facilicom Group een werkgever is met een grote medewerkersloyaliteit, die het tegendeel lijkt te bewijzen van de jobhoppende millennial. Elk jaar worden honderden medewerkers van de Facilicom-bedrijven in het zonnetje gezet tijdens een speciale jubilarissenavond. Dienstverbanden van 25 jaar en meer zijn bij de Schiedamse onderneming geen uitzondering. Toch sluit het bedrijf zijn ogen niet voor de generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt.

‘Er is een heel duidelijke verschuiving zichtbaar’, constateert Sterre Harrison, talentmanager bij Facilicom Group. ‘Natuurlijk is geld ook belangrijk, maar het is niet allesbepalend. De generatie van nu wil groeien, persoonlijk en professioneel. Hoeveel ruimte is er voor jou als persoon bij dat bedrijf? En medewerkers willen impactvol bezig zijn. Ze willen van toegevoegde waarde zijn, een hoger belang dienen.’

Bedrijfsbrede persoonlijke ontwikkeling

Inspelen op werkgeluk is essentieel voor een organisatie als Facilicom Group, dat voor veel divisies sterk leunt op ‘handjes’. Daarmee is de focus op bedrijfsbrede persoonlijke ontwikkeling meteen verklaard. Het bedrijf stimuleert elke medewerker om verder te komen in zijn of haar loopbaan. Met 26.000 medewerkers is dat een ambitieuze taak voor de HR-afdeling. Daarom is een belangrijke taak weggelegd voor de divisies, in het bijzonder de leidinggevenden. Vanuit hun dagelijkse relatie met medewerkers is het voor een manager of rayonmanager eenvoudiger om collega’s tot een volgende stap te inspireren.

Goal Digger

In functionerings- en beoordelingsgesprekken is die persoonlijke ontwikkeling een vast agendapunt: wat voor behoeften heeft een medewerker, wat zijn persoonlijke doelen? Die aandacht is niet vrijblijvend. Een medewerker denkt zelf na over zijn doelstellingen en hoe die verband houden met de organisatiedoelstellingen. Omdat het SMART formuleren van doelstellingen best lastig kan zijn, kunnen medewerkers een workshop volgen die hen de juiste handvatten geeft. De workshop Goal Digger biedt tools voor het formuleren van SMART-doelstellingen en geeft ook inzicht in de stappen die er te nemen zijn om het doel te bereiken. Aan de hand van de Goal Digger-methodiek blijft continu inzichtelijk of medewerkers hun eigen doelstellingen halen en of er behoefte is aan nieuwe doelen. Leidinggevenden fungeren min of meer ook als talentscouts op locatie: collega’s die meer in hun mars blijken te hebben, worden actief gesignaleerd. Het is een aanpak die ook concrete resultaten oplevert. Veel medewerkers die bij Facilicom Group nu op hogere posten actief zijn, hebben hun ervaring vanaf de werkvloer opgebouwd.

Opleidingsmogelijkheden

Facilicom Group faciliteert verschillende opleidingsmogelijkheden voor zijn medewerkers. Modules met verschillende onderwerpen zoals LeanSixSigma, adviesvaardigheid, managementvaardigheden, systemisch leiderschap en office politics worden aangeboden.

Daarnaast zijn er ook een drietal talentenprogramma’s gericht op drie verschillende groepen: trainees, potentials en high potentials. Per groep worden verschillende trainingen aangeboden die aansluiten bij het niveau van de groep. Geen standaardtrajecten, maar maatwerk gericht op organisatiedoelstellingen en persoonlijke behoeften, met zeer uiteenlopende trainingen als gesprekstechnieken, team dynamics, branding, project management en vitaliteit. Ook HR ‘leert’ daarbij continu: jong talent dat na het afronden van het traineeship toch voor een andere uitdaging kiest, krijgt expliciet de vraag waarom die toekomst elders ligt. Met andere woorden, wat er beter kan bij Facilicom Group.

GoodHabitz

Bijzonder is dat Facilicom Group trainen en opleiden niet beperkt tot de (relatief) selecte groep die tot het management van morgen kan gaan behoren. Elke willekeurige medewerker kan aan de slag met een training als strategisch denken, verandermanagement of ethiek. Of, toegankelijker voor een schoonmaakmedewerker, servicemonteur of beveiliger: opleidingen goed Nederlands, feedback vragen en doen waar je blij van wordt.

Het zijn een paar van de vele tientallen trainingen die kunnen gevolgd via GoodHabitz, aanbieder van online trainingen. Facilicom Group heeft een overeenkomst met de cursusaanbieder gesloten waarbij medewerkers onbeperkt en zonder kosten gebruik kunnen maken van het aanbod.

Met name door de ontwikkelingsmogelijkheden waarderen medewerkers Facilicom Group als een fijne werkgever. De recente resultaten van een medewerkerstevredenheidsonderzoek bewijzen het: het onderdeel ontwikkelingsmogelijkheden scoort er een derde plaats op de ranglijst van ‘trotspunten’.