matrixbord

Met Verkeersmanagement as a Service zorgen wij dat het verkeer op provinciale wegen goed doorstroomt.

Vanuit de meldkamer bij Trigion Monitoring & Response zorgt Margo van Uffelen op afstand voor meer veiligheid. Op locaties van onze opdrachtgevers en sinds een aantal jaar ook op de weg, als onderdeel van de innovatieve dienst iCentrale. ‘Ik kijk nu heel anders naar het verkeer.’

 

Zin in iets nieuws

De meldkamer is het kloppende hart van Trigion Monitoring & Response. Hier komen alarmen en meldingen binnen, zien we wat er speelt en sturen we surveillanten en andere beveiligers aan. Dat doet ook Margo, als één van onze centralisten. Zij is één van de collega’s van het eerste uur die zich inzetten voor onze unieke veiligheidsdienst VMaaS: Verkeersmanagement as a Service.

‘Ik heb gereageerd op een oproep onder het personeel van Trigion Monitoring & Response,’ vertelt Margo. ‘Ik had zin in iets nieuws en het leek me een leuke aanvulling op mijn werk als centralist. Samen met 19 enthousiaste collega's maak ik op dit moment deel uit van het VMaaS-team. Het zullen er meer worden als we nog meer wegen gaan monitoren.’

Goede doorstroom van verkeer op provinciale wegen

VMaaS is één van de diensten binnen iCentrale, een landelijk programma waarin gemeenten, provincies en bedrijven als Trigion werken aan slimme oplossingen voor verkeer, transport en veiligheid. Samen innoveren dus.

‘Met VMaaS zorgen wij ervoor dat het verkeer op provinciale wegen goed doorstroomt,’ zegt Margo. ‘Dit doen we door de wegen te monitoren met behulp van camera’s en nauwkeurige data van verschillende verkeerssystemen. Bij vertragingen en verkeersopstoppingen komen wij in actie.’

Margo en haar collega’s hebben een opleiding tot wegverkeersleider gevolgd bij Arcadis, dat ook meewerkt aan iCentrale. ‘Het was een opleiding van acht weken waarin we veel theorie doornamen, een dagdeel meekeken in de verkeerscentrale van de provincie Noord-Holland en een dag meeliepen met een weginspecteur daar. Ik kijk nu heel anders naar het verkeer.’

‘Vanuit onze centrale in Schiedam monitoren we
honderden kruisingen in Noord-Holland.’

Verkeerslichten en DRIP-borden

‘We zijn begonnen met VMaaS voor de Provincie Noord-Holland. We leveren hierbij de tactische en operationele taken van verkeersmanagement als een dienst voor de provincie en een aantal inliggende gemeenten. Het gaat dan om veel openbare wegen die geen autosnelweg zijn. Zo houden we vanuit onze centrale in Schiedam bijvoorbeeld 400 kruisingen in de gaten, verspreid over de provincie.’

‘Zodra het verkeer op een bepaald deel van de weg langzamer gaat rijden, ontvangen wij een melding. We krijgen ook meldingen binnen via Flitsmeister, waar gebruikers zelf melding kunnen maken van een pechgeval, ongeval of vertraging. Bij vijf identieke meldingen krijgen wij de melding ook binnen en kijken we wat er aan de hand is.’

‘Gaat het om een obstakel of een pechgeval, dan roepen we een weginspecteur op en eventueel een sleepdienst. Bij een ongeval alarmeren we ook de hulpdiensten. We kunnen de verkeerslichten langer of korter op groen zetten indien nodig en zetten de DRIP-borden (borden waar informatie op staat die automobilisten niet mogen missen) boven de weg in. Zo kunnen we automobilisten informeren en eventueel een alternatieve route doorgeven.’

Ongeval

‘Onlangs heb ik voor het eerst met een ongeval te maken gehad,’ vertelt Margo. ‘Ik begon net aan mijn ochtenddienst en hield een cameraronde, waarbij ik alle beelden even naloop. Bij een daarvan viel me op dat bij meerdere auto’s de knipperlichten aanstonden. Toen zag ik dat er drie auto’s bij een verkeerslicht op elkaar gebotst waren. Ik zag dat er geen gewonden waren en vroeg om assistentie van het bergingsbedrijf en de weginspecteur.’

‘Ondertussen werd het drukker. Ik verlengde het groene licht om de doorstroom te verbeteren. En ik heb de detectielus uitgezet, want daar stond de wagen van de berger op. Uiteindelijk heeft de bergingsmaatschappij met één wagen alle drie de auto’s meegenomen en nam het verkeer na een uur weer de normale gang aan. Al die tijd heb ik de weg gemonitord en gekeken of de vertraging beperkt bleef.’

‘Of verkeersmanagement bij Trigion past? Absoluut. Wij hebben de apparatuur, de capaciteit, de kennis en expertise in huis om veiligheid te creëren. Waar dan ook, dus ook in het verkeer.’ 

‘Wij maken gebruik van meer dan 230 camera's, 200 verkeersregelinstallaties en 25 DRIP-borden.’

Verbeteren voor vandaag, vernieuwen voor morgen. Dat betekent innovatie bij Trigion.

Meer weten? Bekijk meer verhalen of neem contact op