
De straten schoon en veilig houden, dat wil natuurlijk iedere gemeente. Eenvoudig is het niet, vooral in een tijd van personeelstekorten. Hoe zetten we innovatie in om het toch vlot voor elkaar te krijgen? Eugène de Geus, sr. accountmanager bij Trigion Monitoring & Response, vertelt over slim stadstoezicht. ‘Afwijkingen worden snel gedetecteerd.’
Slimmere aanpak
Innovatie past net zo goed bij Trigion als bij Eugène zelf. Hij heeft altijd verder gekeken. Eerst in Leiden, waar hij aan de universiteit promoveerde in de sterrenkunde. Vervolgens in de VS, waar hij zeven jaar als onderzoeker werkte. En later met zijn eigen softwarebureau in Drenthe, waarmee hij al dertien jaar voor Trigion werkte. Toen zijn bureau ermee ophield, kon hij direct bij ons aan de slag.
‘Ik ben specifiek bezig met de iDiensten voor Trigion Monitoring & Response,’ vertelt Eugène. ‘Ik zat namens Trigion in de ontwikkeling van iCentrale, een landelijk programma waarin provincies, gemeenten en bedrijven samen optrekken. Het doel was een slimmere aanpak van werkzaamheden die beter bij bedrijven passen dan bij overheidsinstellingen. Bijvoorbeeld vanwege het bijhouden van de technologische vernieuwingen en het tekort aan personeel. Een voorbeeld is stadstoezicht en -beheer.’
Snel en privacy-vriendelijk
‘Vanuit onze Monitoring & Response-centrale meten we hoe het ervoor staat op straat. We maken gebruik van slimme camera’s, bijvoorbeeld op voertuigen van de gemeente of die van onze eigen surveillance. Er zit kunstmatige intelligentie in die de beelden direct analyseert. De beelden worden niet opgeslagen, en mensen en kentekens worden meteen geblurd, dus de privacy is gegarandeerd.’
Wat de camera’s wel zien? ‘Het gaat om afwijkingen die iets zeggen over de veiligheid en de leefbaarheid,’ zegt Eugène. ‘De auto van de gemeente rijdt rond, de data van de camera levert een lijst met detecties op, en die lijst wordt bekeken door onze operators. Denk aan gaten in het wegdek, takken die over de weg hangen, verkeersborden die beschadigd zijn, afval dat niet in containers is gedaan maar ernaast is gezet. De operators zetten de juiste vervolgstap in gang. Misschien moet er een handhaver naartoe, of iemand van de milieudienst.’
‘Je kunt snel ingrijpen om de openbare ruimte
veilig en leefbaar te houden.’
Steeds beter in stadstoezicht en -beheer
‘Het werkt heel goed, maar de detecties kloppen nog niet allemaal. Het is belangrijk dat er mensen mee blijven kijken en aangeven wat er niet correct is. Het is supervised learning: de mens beoordeelt, zodat het systeem leert. Als dat met genoeg data gebeurt, wordt het model goed getraind. We kunnen het nog op veel andere manieren inzetten. Denk aan controles voor bijvoorbeeld terrasvergunningen.’
‘Net als de andere iDiensten, zoals Verkeersmanagement, willen we Stadstoezicht en -beheer natuurlijk steeds beter vormgeven. Daarom doen we momenteel een uitgebreid pilotproject met de Gemeente Delft. Zo leren we ook hoe de samenwerking optimaal kan verlopen.’
Waar de i voor staat
‘Onze meldkamer is door de jaren heen uitgegroeid tot een zeer geavanceerde en uitstekend beveiligde Monitoring & Response-centrale, gecertificeerd door externe partijen als KEMA en NEN,’ vertelt Eugène. ‘Het zou nogal wat zijn voor een gemeente om zelf te investeren in zo’n hoogwaardige centrale, terwijl een bedrijf als Trigion er toch al mee bezig was. Ook daarom was iCentrale een goed idee.’
‘Er zijn ook andere grote voordelen voor gemeenten. Je kunt snel ingrijpen om de openbare ruimte veilig en leefbaar te houden. Met alle inzichten die het oplevert, kun je preventieve maatregelen nemen. De gemeente hoeft de software niet in te kopen en ermee te leren werken. En het is ideaal vanwege de personeelstekorten, want er zijn niet genoeg boa’s te krijgen. Je kunt wel stellen dat de i in iDiensten voor veel verschillende zaken staat: intelligent, integraal, innovatief.’
Verbeteren voor vandaag, vernieuwen voor morgen. Daar draait innovatie om bij Trigion.
Meer weten? Bekijk meer verhalen of neem contact op.