Blog | Schoonmaken volgens het IKEA-model

Het is zomaar een mailtje dat ik doorgestuurd krijg van een klantmanager. Of we de complimenten van de facilitaire dienst willen overbrengen aan het schoonmaakteam, voor een bijzondere prestatie. Het is nog niet eens lang geleden dat je opkeek als je zo’n compliment kreeg van een opdrachtgever. Vooral het laatste jaar is de waardering voor schoonmaakwerk enorm gestegen. Dat daar een virus als corona voor nodig is vind ik wat minder, maar die waardering mocht weleens een keer.

Enthousiaste mailtjes, lekkere traktaties voor het hele schoonmaakteam of gewoon een ouderwets schouderklopje: als schoonmaakmedewerker moet je weleens het idee hebben in een heel andere wereld terecht te zijn gekomen. Ik zie het ook terug in de houding van onze medewerkers. De betrokkenheid bij hun werk is toegenomen. Omdat iedereen weet dat schoonmaken ertoe doet. Allemaal mooi en aardig, maar blijft die waardering van het mooie schoonmaakvak als we corona er ooit nog eens onder krijgen? Zijn er mogelijkheden om die perceptie van schoonmaakwerk blijvend te bestendigen?

Ik denk het wel. Nee, ik weet het zeker. Maar het gaat er niet alleen om dat we opdrachtgevers blijven doordringen van de noodzaak van schoonmaak, als dat al nodig is na corona. Wij, als werkgevers, hebben ook een taak om het imago van het vak blijvend te kantelen. Het is er nú de tijd voor, want we hebben de wind mee met alle waardering vanuit de maatschappij, het kabinet en zelfs het koningshuis.

Portretfoto van Richard de Maar, business unit directeur Gom Offices

De vraag die ik in dit kader regelmatig te beantwoorden krijg van - terecht kritische - opdrachtgevers bij tenders: wat doet Gom Offices zoal aan goed werkgeverschap. Ik zie het ook regelmatig bij opdrachtgevers die noodgedwongen even zijn afgeschaald. Zij willen graag de geruststelling dat ‘hun’ schoonmakers niet ineens zonder werk komen te zitten. Vooropgesteld, ik ben heel blij dat die vragen worden gesteld. Het toont de betrokkenheid van onze opdrachtgevers. Maar het begint bij ons, als werkgever. 

De verantwoordelijkheid nemen we ook. En nee, niet alleen sinds corona. Het is allemaal veel eenvoudiger: heb je tevreden medewerkers, dan heb je gemotiveerde teams en dan heb je ook tevreden klanten. En dat doe je door je schoonmakers fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden te bieden, ervoor zorgen dat ze ook als schoonmaker hogerop kunnen komen, ze helpen om in het vak waarin je de hele dag fysiek bezig bent gezond en fit te blijven.

Dat zijn zaken waar we als Gom Offices ook het verschil mee maken. Maar wat veel minder grijpbaar is, is mensen persoonlijke aandacht geven. De tijd voor ze nemen. Gewoon een praatje maken. Als objectleider weten ‘hoe ze in de wedstrijd zitten’ zoals dat tegenwoordig heet. Dan blijven we toch - 8.500 medewerkers of niet - die grote, maar vooral hechte Gom-familie die we al ruim een halve eeuw zijn.

En het stimuleert ook, want onze aandacht voor medewerkers vertaalt zich vooral op klantniveau. Niet alleen in dat mailtje met complimenten, een kerstgeschenk of een zakje paaseieren, we zien ook dat we klanten langer aan ons binden, nauwelijks klanten verliezen en de tevredenheid bij klanten omhoog gaat. Dat de maatschappij, het kabinet en het koningshuis ons waardeert is natuurlijk prachtig, maar dat onze klanten - die dagelijks op de werkvloer met ons samenwerken - dat laten blijken is nog veel mooier. Met aandacht doe je het dus goed voor je medewerkers, je klanten en voor je eigen business. Hoe zeg je dat ook alweer in het Zweeds, op z’n IKEA’s? O ja: aandacht maakt alles mooier. Laat ik er dan van maken: aandacht maakt alles schoner!

Richard de Maar
business unit directeur Gom Offices

 

Lees meer over Gom Offices