Hospitality trainingen

Investeren in hospitality is al lang geen ‘extraatje’ meer. Bedrijven en instellingen onderkennen dat gastvrijheid en klantbeleving het verschil maken in de tevredenheid van klanten en medewerkers. Daarom wordt hospitality tegenwoordig professioneel aangepakt. In ieder geval door Facilicom Solutions. We begeleiden je bedrijf door het hele proces heen, van een eerste introductie in hospitality voor je organisatie tot en met de borging. Die aanpak heet HiP, Hospitality in Praktijk.

De kracht van het HiP-programma is dat het compleet is toegesneden op je eigen locatie, je eigen bezoekers of gasten en je eigen behoeften. Het laat je medewerkers ervaren wat hospitality écht inhoudt. En vooral: hoe het is toe te passen in hun eigen werk en omgeving. Daarvoor hebben we een programma in vijf heldere stappen ontwikkeld. Het HiP-programma begint met een nulmeting. Ook houden we oog voor de borging van hospitality in je bedrijf.

Afbeelding met daarop een stralend glimlachende man met daarnaast de tekst; Alles voor een stralende glimlach

Neem contact met ons op   Meer weten over Hospitality trainingen?

Een afbeeldng van de stappen in de vorm van een taartdiagram van het spel.

Stap 1 The Experience Game

Gastbeleving: wat is dat eigenlijk? Iedereen heeft er wel een idee van, maar wat doet gastbeleving voor jouw bedrijf? Welke kansen liggen er, welke uitdagingen zijn er? Die ervaar je op een even prettige en ontspannen manier, met The Experience Game. Medewerkers maken zelf de klantreis door ‘hun’ bedrijf of organisatie. Dat opent ogen. De inzet van gamification helpt om meer begrip te krijgen van wat hospitality nu echt inhoudt.

Stap 2 DNA-kaart hospitality

Is eenmaal duidelijk hoe de guest journey verloopt? Dan komt het aan op het ontwikkelen van een gastgerichte visie. Die visie stippel je uit onder leiding van onze hospitalityprofessionals tijdens een DNA-workshop. Een workshop waar iedereen bij is, zodat elke medewerker straks dezelfde taal spreekt. De workshop is een interactieve sessie om je te verdiepen in de gast. Wat wordt de belofte aan hem of haar? Vervolgens bepalen we samen wat je met je team graag wilt bereiken en wat de strategie wordt. 

Stap 3 HiP coach: leiderschap trainen

Het creëren van de gastgerichte omgeving is een samenspel tussen leidinggevenden en HiP-coach. De houding en gedrag van leidinggevenden bepalen heel sterk of medewerkers zich de hospitalitygedachte snel eigen maken. Via coaching on the job ervaren leidinggevende medewerkers zelf hoe zij de puntjes op de i van hospitality kunnen zetten. De HiP-coach geeft hem of haar praktische feedback over zijn of haar stijl van leidinggeven.

Stap 4 HiP-training

Medewerkers zijn al enige tijd actief aan de slag om de gastvrijheid in praktijk te brengen. Dit is het moment om hun kennis en vaardigheden op een hoger niveau te brengen. In de HiP-training passeren praktijkvoorbeelden en de theorie erachter. Deelnemers aan de training gaan zelf oefenen met drie belangrijke stappen: interesse tonen, verbinding maken en in actie komen. Die stappen onder de knie hebben helpt om de momenten te herkennen waarin zij doelgericht het verschil kunnen maken.

Afbeeldingen van het spel Hospitality Game. Speelbord met start en finish.

Stap 5 The Hospitality Game

Kennis over hospitality verandert. Kennis moet ook regelmatig worden opgefrist. Daarom is stap 5 essentieel. Het is een periodieke follow-up hoe het is gesteld met de hospitality in je organisatie. Het is ook een check-up of gasten nog steeds dezelfde behoeften hebben en medewerkers zich voldoende in staat voelen om gastheer of -vrouw te zijn. Ook hiervoor heeft Facilicom Solutions een interactief concept ontwikkeld: The Hospitality Game. Het is een game die medewerkers stimuleert om te reflecteren op hun eigen gedrag. Het daagt uit om hospitality weer top of mind te maken en de gastvrije omgeving voor klanten en medewerkers voor langere tijd te borgen.

HiP Follow-up

Kennis over hospitality verandert. Kennis moet ook regelmatig worden opgefrist. Daarom is een follow-up essentieel. De follow-up een check-up of gasten nog steeds dezelfde behoeften hebben en medewerkers zich voldoende in staat voelen om gastheer of -vrouw te zijn. Ook hiervoor heeft Facilicom Solutions een interactief concept ontwikkeld. De HiP follow-up stimuleert de medewerkers om te reflecteren op het  eigen gedrag. Het daagt uit om hospitality top of mind te houden en de gastvrije omgeving voor gasten en medewerkers te waarborgen.

Foto van Irma Flore

Wij bieden je de oplossing

Ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Zullen we samen zorgen voor succesvolle verbetering in je organisatie? De experts van Facilicom Solutions zijn altijd beschikbaar en bereikbaar.

Stuur een mail naar Irma Flore