Hybride werken inrichten

Steeds meer organisaties stellen hun medewerkers in staat om hybride te werken. Ze maken zelf de keuze in de locatie waar ze graag werken. Niet langer is het ‘de zaak’ die bepaalt waar een medewerker zijn of haar werk doet. Leidend zijn heel andere factoren: het type werk, het doel van de activiteit, de interactie met collega’s of anderen, efficiënte communicatie en de persoonlijke voorkeuren van medewerkers en klanten. Vloeiend de transitie naar zo’n werkomgeving maken? Doe het samen met Facilicom Solutions.

Bij de inrichting van een hybride werkomgeving komt veel kijken. Randvoorwaarden bepalen, fysieke en virtuele omgeving – zoals bestaande en nieuwe (IT-)systemen - inrichten, de daadwerkelijke implementatie. Nieuw voor je organisatie, dagelijks werk voor Facilicom Solutions. Daarbij realiseren we ons dat het niet alleen maar gaat om ‘harde’ factoren die het succes van de transitie bepalen. We nemen ook de psychologische aspecten mee in onze aanpak. Niet alleen de psychologie achter het menselijk gedrag, ook die van je organisatie.

Meer weten over Hybride werken?                    Neem contact met ons op   

Hybride werken financieren

Een reden voor veel organisaties om over te stappen naar hybride werkvormen is kostenbesparing, met name die van huisvesting en facilitair. Die kostenbesparing brengen we in kaart om van daaruit de investering in een hybride werkomgeving geheel of deels te financieren. Bijvoorbeeld de kosten die je maakt voor een goede thuiswerkomgeving. Of het realiseren van activity based working in gebouwen die je straks overhoudt. In die gebouwen staat werken straks immers niet meer centraal, maar ligt het accent veel meer op ontmoeten, co-creatie en het voeren van vertrouwelijke gesprekken.

Werkwijze

Als onderlegger voor onze aanpak hanteren we ons eigen Hybride Werken Transities Organisatieproces. Het is een beproefd model voor het maximaliseren van succes in de praktijk. Ook haal je met Facilicom Solutions de beste huisvesting- en verandermanagers in huis voor een geslaagde implementatie.

Bepaal in de eerste fase je visie: wat willen we eigenlijk, wat is mogelijk in onze organisatie en wat willen onze medewerkers? Maak een business case en beleid. Creëer draagvlak!

Inventariseer wat er nodig is in de nieuwe omgeving op kantoor en thuis. In die inventarisatie kun je meteen alle andere aspecten meenemen die een rol spelen, zoals ICT, HR, communicatie, financieel en fiscaal.

Maak een programmaplan voor alle onderdelen en bepaal de strategie.

Stel het programmateam samen, ga ontwerpen en start de transitie.

Ga inrichten en start met de implementaties , zoals de thuiswerkomgeving service, herinrichting van de overgehouden (kantoor)ruimte en lanceer een reserveringsapp.

Organiseer een kickoff, zowel fysiek als virtueel, om medewerkers mee te nemen in de andere manier van werken. En ga medewerkers trainen in het functioneren binnen de hybride werken vorm.

Evolueer: niet alles gaat in één keer zoals je het voor ogen zag. Zeker niet als het gaat om gedrag. En voortschrijdend inzicht leidt ook tot andere kennis en gewenste aanpassingen.

Meer over hybride werken

Screenshot van het webinar waar Pernille La Lau en Martijn de Groot met elkaar praten

Webinar hybride werken

Wil je Hybride gaan werken? Hiermee de kosten besparen, én de productiviteit van je werknemers verhogen? Maar ook het werkgeluk verbeteren binnen een vitaal werkklimaat? Kijk dan ons webinar terug.

Afbeelding met in beeld (getekend) thuiswerkplek en kantoorwerkplek

Whitepaper hybride werken

De werkplek wordt steeds flexibeler. We werken thuis, op kantoor of zelfs onderweg. Dit geldt zeker voor kenniswerkers en biedt directe voordelen voor de werkgever als werknemer. Wat deze voordelen inhouden? Download ons whitepaper!

Afbeelding van Martijn de Groot

Wij bieden je de oplossing 

Ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Zullen we samen zorgen voor succesvol project in je organisatie? De experts van Facilicom Solutions informeren je graag. 

Neem contact met ons op

Nieuws, blogs en cases

Logo van Essent in letters
Facility Management
Nieuws

Essent kiest opnieuw voor Facilicom Solutions als facilitair dienstverlener

De samenwerking tussen  beide partijen is met ingang van 1 juli met 5 jaar verlengd en zal verder worden geïntensiveerd tot een...

Poppetjes die alle facilitaire beroepen vertegenwoordigen
Facility Management Facility Management
Nieuws

Facilicom start IFM Academie

Facilicom-medewerkers van verschillende divisies (Gom, Trigion, Food&i, Embrace en Breijer) die werkzaam zijn op IFM-locaties worden integraal opgeleid. Daarvoor heeft de Schiedamse...

mensen van ABN AMRO brengen een toast uit op de samenwerking
Hospitality Zakelijke dienstverlening Schoonmaak Beveiliging Catering Facility Management
Nieuws

ABN AMRO kiest voor Facilicom als Soft Service Integrator

ABN AMRO en Facilicom sluiten een 5 jarige IFM-overeenkomst af voor ruim 125 kantoorlocaties van ABN AMRO in Nederland en België.