Hybride werken inrichten

Steeds meer organisaties stellen hun medewerkers in staat om hybride te werken. Ze maken zelf de keuze in de locatie waar ze graag werken: op kantoor, vanuit huis of zelfs onderweg. Niet langer is het ‘de zaak’ die bepaalt waar een medewerker zijn of haar werk doet. Leidend zijn heel andere factoren: het type werk, het doel van de activiteit, de interactie met collega’s of anderen, efficiënte communicatie en de persoonlijke voorkeuren van medewerkers en klanten. Vloeiend de transitie naar het nieuwe werken maken? Doe het samen met Facilicom Solutions.

Herbekijk de webinar over Hybride werken

Wil je Hybride gaan werken? Hiermee de kosten besparen, én de productiviteit van je werknemers verhogen? Maar ook het werkgeluk verbeteren binnen een vitaal werkklimaat?
Vul onderstaand formulier in en bekijk de volledige webinar opnieuw.

Werkwijze

Bij de inrichting van een hybride of nieuwe werkomgeving komt veel kijken. Randvoorwaarden bepalen, fysieke en virtuele omgeving – zoals bestaande en nieuwe (IT-)systemen - inrichten, de daadwerkelijke implementatie. Nieuw voor je organisatie, dagelijks werk voor Facilicom Solutions. Daarbij realiseren we ons dat het niet alleen maar gaat om ‘harde’ factoren die het succes van de transitie bepalen. We nemen ook de psychologische aspecten mee in onze aanpak. Niet alleen de psychologie achter het menselijk gedrag, ook die van je organisatie. 

Als onderlegger voor onze aanpak hanteren we ons eigen Hybride Werken Transities Organisatieproces. Het is een beproefd model voor het maximaliseren van succes in de praktijk. Ook haal je met Facilicom Solutions de beste huisvesting- en verandermanagers in huis voor een geslaagde implementatie.

1. Visie bepalen

Bepaal in de eerste fase je visie: wat willen we eigenlijk, wat is mogelijk in onze organisatie en wat willen onze medewerkers? Maak een business case en beleid. Creëer draagvlak!

2. Inventariseren

Inventariseer wat er nodig is in de nieuwe omgeving op kantoor en thuis. In die inventarisatie kun je meteen alle andere aspecten meenemen die een rol spelen, denk bijvoorbeeld aan ICT, HR, communicatie, financieel en fiscaal.

3. Strategie en aanpak

Maak een programmaplan voor alle onderdelen en bepaal de strategie.

4. Ontwerp en start transitie

Stel het programmateam samen, ga ontwerpen en start de transitie.

5. Inrichten en implementeren

Ga de werkplekken inrichten en start met de implementaties , zoals de thuiswerkomgeving service, herinrichting van de overgehouden (kantoor)ruimte en lanceer een reserveringsapp.

6. Kick-off

Organiseer een kickoff, zowel fysiek als virtueel, om medewerkers mee te nemen in de andere manier van werken. En ga medewerkers trainen in het functioneren binnen de hybride-werkenvorm.

7. Evalueren

Evalueer: niet alles gaat in één keer zoals je het voor ogen zag. Zeker niet als het gaat om gedrag. En voortschrijdend inzicht leidt ook tot andere kennis en gewenste aanpassingen.

Hybride werken financieren

Een reden voor veel organisaties om over te stappen naar hybride werkvormen is kostenbesparing, met name die van huisvesting en facilitair. Die kostenbesparing brengen we in kaart om van daaruit de investering in een hybride of nieuwe werkomgeving geheel of deels te financieren. Bijvoorbeeld de kosten die je maakt voor een goede thuiswerkomgeving. Of het realiseren van activity based working in gebouwen die je straks overhoudt. In die gebouwen staat werken straks immers niet meer centraal, maar ligt het accent veel meer op ontmoeten, co-creatie en het voeren van vertrouwelijke gesprekken.

Wij bieden je de oplossing 

Ben je geïnteresseerd in onze dienstverlening? Zullen we samen zorgen voor succesvol project in je organisatie? De experts van Facilicom Solutions informeren je graag. 

Neem contact met ons op

Nieuws, blogs en cases

Electric car co2 reduction
Energiemanagement Facility Management
Referentie

Niet Glasgow, maar wij bereiken de CO2 reductie

Wil jij ook meer doen met CO2 reductie maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen je hierbij helpen met...

Gebouw dat energievriendelijk is
Facility Management Facility Management
Blog

Energielabels van A tot G

Het energielabel van je gebouw duidt aan hoe zuinig en milieuvriendelijk je te werk gaat. Haal je een G? Dan huis je in een energieverslindend gebouw. Een energielabel A duidt, niet verrassend, net op een heel energiebesparende huisvesting. Dat is goed nieuws, zowel voor het milieu als voor je portemonnee. Maar welk label heeft jouw utiliteitsgebouw? En hoef je dat zelfs te weten?

sustainability environement
Facility Management Facility Management
Blog

CSRD wat moet je ermee?

De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is een uitbreiding van de bestaande Europese richtlijn rondom duurzaamheidsverslaglegging: de Non-Financial Reporting Directive (NFRD).