Werken aan werkgeluk: met kleine stappen boek je grote successen

Facilicom Group werkt samen met Happy Office, initiatiefnemers van de Week van het Werkgeluk, aan een organisatie waarin werkgeluk centraal staat. Wat zijn de lessons learned tot nu toe?

Hoe kan een organisatie daadwerkelijk aan de slag gaan - en blijven - met het thema werkgeluk? Hoe kunnen mensen op de werkvloer echt floreren? Dat waren de vraagstukken die Fennande van der Meulen en Maartje Wolff oppakten toen ze in 2016 startten met Happy Office.

Fennande en Maartje wilden de wereld altijd al een beetje mooier maken. Met Happy Office doen ze dat via de wetenschap en de praktijk van werkgeluk. Ze spreken over de hele wereld op congressen, geven een opleiding tot werkgelukdeskundige en zijn initiatiefnemers van de internationale Week van het Werkgeluk.

De mens centraal

"Organisaties hebben zich altijd ingezet om het maximale uit mensen te halen. Bijvoorbeeld door medewerkers trainingen timemanagement te laten volgen, zodat ze efficiënter kunnen werken. We zien tegenwoordig dat steeds meer organisaties de mens centraal stellen. Niet als een van de vele resources die de organisatie ter beschikking staat, maar echt als persoon", vertelt Fennande over de groeiende aandacht voor werkgeluk. "Werkgeluk wordt daarmee een thema voor allerlei teams, van HR tot bijvoorbeeld communicatie en business development. Organisaties snappen steeds beter dat ze op verschillende manieren aan werkgeluk kunnen werken, en dat daardoor uiteindelijk ook de prestaties verbeteren."

"Medewerkers vinden het ook steeds belangrijker dat een werkgever serieuze aandacht heeft voor welzijn en plezier op de werkvloer", vult Maartje aan. "Het interessante is dat er steeds meer onderzoeken zijn naar de effecten van werkgeluk op mensen en organisaties. Je kunt mensen vragen: wat levert een goede werkdag jou op? Dan hoor je dingen als: dan doe ik mijn werk beter, dan ben ik energieker en dan heb ik na mijn werkdag nog energie over voor andere bezigheden. Onderzoeken onderschrijven dit. Werken aan werkgeluk loont, voor mensen én organisaties."

De Week van het Werkgeluk als startmoment

Hoewel de belangstelling voor werkgeluk toeneemt, zijn veel organisaties nog zoekende naar manieren om het onderwerp praktisch handen en voeten te geven. Tijdens de Week van het Werkgeluk, die dit jaar plaatsvindt van 23 tot 27 september, bundelen Happy Office en talloze organisaties, waaronder Facilicom Group, in binnen- en buitenland hun expertise, ideeën en ervaringen.

Samenwerken aan werkgeluk

Facilicom Group, dat vanuit de missie om samen te werken aan een inspirerende leefomgeving voor iedereen structureel werk maakt van werkgeluk, zet het thema tijdens de Week van het Werkgeluk extra in de schijnwerpers. De activiteiten variëren van webinars en workshops tot speciale nieuwsbrieven met tips.

Fennande en Maartje werken al geruime tijd samen met Facilicom Group en verzorgden onder andere de trainingen voor de ambassadeurs van werkgeluk en Happy Officers die binnen het familiebedrijf actief zijn. Fennande: "Voor Facilicom Group is aandacht voor werkgeluk eigenlijk vanzelfsprekend, maar de inzet is niet altijd expliciet. Dat gebeurt nu wel. Er zijn bijvoorbeeld projectgroepen ingericht met medewerkers die activiteiten ontwikkelen en op zoek gaan naar de goede voorbeelden die er al binnen de organisatie zijn."

Ambassadeurs van het zelf doen

Daarnaast ontwikkelde Happy Office samen met de managementtrainees van verschillende divisies van Facilicom Group de aanpak van een brainstormsessie. De trainees organiseerden en begeleidden vervolgens zelf de bijeenkomst, waarin medewerkers van gedachten wisselden over de betekenis van werkgeluk en de verbeterpunten die zij zien. Een dergelijke benadering is typerend voor hoe Happy Office graag werkt, zegt Maartje. "Wij zijn ambassadeurs van het zelf doen. Het draait voor ons steeds om de vraag: hoe kan je zorgen dat medewerkers zelf aan de slag gaan en zelf oplossingen verzinnen? Dan is er meer eigenaarschap en betrokkenheid. "

Bijzonder aan de samenwerking met Facilicom Group vinden Fennande en Maartje dat medewerkers in zo'n grote organisatie met zulke verschillende divisies en functies toch zo consequent bezig zijn met werkgeluk. "Er zijn veel mensen die het thema werkgeluk omarmen en die ook hun eigen ideeën naar voren brengen. Het is leuk om te zien hoe medewerkers uit verschillende teams met elkaar van gedachten wisselen over de vragen die ertoe doen. Hoe kijk jij naar werkgeluk, hoe neem je verantwoordelijkheid voor het werkgeluk van jezelf en van anderen, en hoe heb je als individu invloed op een plezierige werkomgeving? Het is wat ons betreft ook nadrukkelijk de bedoeling dat medewerkers het zelf gaan doen. Wij kijken eigenlijk vooral af en toe mee met de frisse blik van buiten."

Maartje vult aan: "Er is nu eenmaal geen standaard recept voor een organisatiecultuur die werkgeluk centraal stelt. Het is altijd maatwerk - en werkgeluk is heel persoonlijk. Het is bij Facilicom Group heel bijzonder dat het concerndirectieteam het thema werkgeluk zo oprecht omarmt en openlijk beleeft. De uitdaging is nu vooral om de vertaalslag te maken van het management naar de dagelijkse uitvoeringspraktijk."

Kleine stappen, groot doel

De internationale aandacht voor de Week van het Werkgeluk, waaraan tientallen organisaties in bijna dertig landen meedoen, laat wel zien dat het onderwerp springlevend is. Toch is het voor veel organisaties nog ingewikkeld om praktische stappen te zetten, merkt Happy Office. Fennande: "Ons advies is: begin klein en experimenteer met laagdrempelige initiatieven die je verder kunt uitbouwen. Uit de eerste Week van het Werkgeluk weten we dat organisaties op die manier de meeste successen boeken. Zo ontdekte een organisatie tijdens de week hoe goed het werkte om gezamenlijk met alle collega's aan een lange tafel te lunchen. Die lange tafel is er dus gebleven. Werkgeluk is vooral een kwestie van doen. Natuurlijk kost het even tijd voordat er een cultuur is waarin werkgeluk centraal staat en alle medewerkers persoonlijk leiderschap ervaren. Maar begin gewoon!"