Van brainstormsessies met medewerkers naar innovaties waar hun werk beter van wordt. Zulke trajecten begeleidt Jeroen Martens bij Trigion. Een mooi voorbeeld van zo’n innovatie: de AR-bril voor Trigion Aviation Security. ‘Die is heel praktisch tijdens voertuigcontroles.’

Waardevolle oplossingen
‘We halen regelmatig ideeën op bij medewerkers om doelgericht te innoveren,’ vertelt Jeroen. ‘We doen dit met een team van adviseurs. Zo bundelen we expertise uit verschillende hoeken. Ik vind het interessant om te kijken welke ontwikkelingen eraan komen en hoe we daarop kunnen voorsorteren. Wat kan bijvoorbeeld AI of VR concreet voor ons betekenen?’
‘Ik zie al veel mooie innovaties binnen onze organisatie. Denk ook aan digitale diensten als verkeersmanagement en stadstoezicht. Uiteindelijk moet innovatie voor oplossingen zorgen die van waarde zijn voor onze medewerkers. Wat we daarom belangrijk vinden, is om collega’s vroeg te betrekken. Zodat het werk leuker, prettiger, misschien zelfs makkelijker wordt. Daarom organiseren we innovatiesessies.’
Afdakje
Met de innovatiesessies willen Jeroen en zijn collega’s antwoord krijgen op belangrijke vragen. Hoe kunnen we onze medewerkers ondersteunen, onze werkprocessen verbeteren en een innovatieve partner zijn voor onze klanten?
‘Een tijdje terug hebben we innovatiesessies gehad bij Trigion Aviation Security (TAS). Zij leveren bijvoorbeeld personeel voor de doorlaatposten en toezichtposten op Schiphol Airport. We controleren vrachtauto’s die goederen of materialen komen lossen op het vliegveld. Dat vereist dat je nauwkeurig te werk gaat.’
‘We hebben drie groepsgesprekken gehad met medewerkers uit verschillende functies en afdelingen. Zo konden we een compleet beeld krijgen van het werk. Wat komt erbij kijken, wat kan er beter? Tijdens een sessie kun je anoniem vanaf je telefoon ideeën indienen. Die verschijnen als een woordenwolk op een scherm, daar worden thema’s in herkend en die bespreken we met elkaar. In dit geval zijn er dertien ideeën uit voortgekomen. Mijn favoriete is heel eenvoudig: een afdakje, voor als het regent.’
‘Dankzij de AR-bril is veel relevante informatie
direct beschikbaar tijdens de controles.’
Een checklist in je gezichtsveld
‘Zo kwam ook Augmented Reality om de hoek kijken. Er was namelijk behoefte aan een meekijkfunctionaliteit. Een medewerker die een voertuig controleert, kan immers weleens twijfelen. Dan is het handig als een supervisor kan meekijken. Dat kan nu met de AR-bril: een ervaren beveiliger kan op afstand zien wat jij ziet. Een ander idee was om de checklists in het gezichtsveld te hebben, in plaats van in een boekje. Zo heb je je handen vrij. Daar werken we nu ook aan.’
‘We zijn begin 2025 begonnen en werken nu aan een minimum viable product, een eerste versie. We werken in korte stappen: testen, verbeteren, testen, verbeteren. Daarbij halen we ook ervaringen van medewerkers op. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar ik verwacht dat de kwaliteit van de controles toeneemt.’
‘Uiteindelijk is het doel ook om zaken als kenteken- en materiaalherkenning mogelijk te maken en informatie over de locatie in beeld te brengen. Wat betreft vragen en twijfels zou het mooi zijn om een chatbot in te bouwen, een digitale assistent die handleidingen kan doorzoeken en veelgestelde vragen kan beantwoorden. Verder zien we potentieel om de bril te gebruiken voor trainingsdoeleinden, om nieuwe collega’s op te leiden.’
Veiligheid en vertrouwen
Een collega van Trigion Aviation Security die de AR-bril al getest heeft, liet aan Jeroen weten: ‘Er is veel informatie beschikbaar, zowel vanuit Trigion als Schiphol, die relevant is voor het werk. Dankzij de AR-bril is die informatie direct beschikbaar.’
‘Ik hoop dat we over een tijdje van medewerkers horen: heel fijn, dit maakt mijn werk een stuk prettiger,’ zegt Jeroen. ‘Er wordt ook budget vrijgemaakt om naast de AR-bril nog andere concepten uit te werken. Zo zie je wel wat een innovatiesessie in gang kan zetten. Het past bij wat we willen uitstralen bij Trigion: veiligheid en vertrouwen. Dat bieden we tijdens zo’n sessie ook aan onze medewerkers. Zodat iedereen met ideeën kan komen.’
Verbeteren voor vandaag, vernieuwen voor morgen. Daar draait innovatie om bij Trigion.
Meer weten? Bekijk meer verhalen of neem contact op.